L’Aula de Cinema de la UVic ha estat avui l’escenari de la primera cerimònia d’entrega dels Premis a la Recerca en Comunicació Audiovisual que se celebra fora de l’àmbit barceloní des de la seva creació fa 34 anys. La iniciativa, que té com a objectiu apropar el reconeixement de la institució a l’àmbit universitari, s’ha estrenat al Campus Vic a l’ocasió de la celebració del 20è aniversari del estudis de Comunicació Audiovisual.

L’acte ha comptat amb la presència de Xevi Xirgo, president del CAC; Rosa Maria Molló, vicepresidenta del CAC i responsable de l’àmbit de recerca; el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños; la vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, Eva Espasa i el degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Pep Burgaya. L’acte ha estat conduït per Jordi Casals, qui va ser estudiant del grau de Comunicació Audiovisual i ha comptat també amb la presència de Floriane Bardini, guanyadora del premi de l’edició anterior i també investigadora de la UVic-UCC.

Abans d’anunciar els guanyadors de l’edició d’enguany, s’ha escoltat la veu d’alguns dels membres investigadors de l’àrea de comunicació audiovisual a través d’un vídeo en què s’han destacat les línies de recerca que es treballen actualment des de la Facultat d’Empresa i Comunicació.

Els premis 2023

El primer premi, amb una dotació de 5.000 euros, ha estat atorgat a Juan José Sánchez Soriano per l’estudi de la percepció de la representació del col·lectiu LGTB+ en les sèries de ficció espanyoles i nord-americanes entre la dècada de 2011-2020.

Miquel Urmeneta Arbusà ha guanyat el segon premi, dotat amb 2.000 euros, pel seu treball d’anàlisi sobre la formació de corrents d’opinió a Twitter en relació a les eleccions catalanes del desembre de 2017. El jurat d’aquesta edició també ha atorgat dos premis accèssits. Un, a Cristina Garde pel treball recollit en la seva tesi doctoral sobre l’anàlisi del periodisme com a eina autonarrativa de les comunitats. I un segon accèssit, atorgat a Anna Ayguasanosa per la seva recerca dedicada a estudiar l’efecte dels vídeos de TikTok sobre la imatge corporal en les estudiants universitàries i en reconeixement per a incorporar el concepte de salut mental en l’àmbit de la comunicació audiovisual. En aquesta edició, el jurat també ha atorgat una menció especial a Francesc Manuel López per l’estudi sobre l’evolució històrica de la producció de Televisió Espanyola a Catalunya, que recull la producció de programes de la cadena, de 1959 a 2019.

El rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, ha clausurat la cerimònia felicitant la iniciativa del Consell d’apropar els premis a les universitats ja que és on es desenvolupa la recerca present i futura.