Sota el títol “La crisi econòmica iniciada el 2007” Jaén va captar l’atenció dels alumnes de l’Institut Manuel Blancafort de La Garriga

El doctor Ferran G. Jaén, professor a la Facultat d’Empresa i Comunicació del grau d’Administració i Direcció d’Empresa, va iniciar la xerrada als alumnes recordant la crisi dels bulbs de tulipa a Holanda als voltants del 1630, per tal de situar dins el marc actual i entendre com es produeix, i què comporta una crisi econòmica en un país.

El professor va parlar del que tenen en comú les crisis econòmiques en general, situant la més representativa i greu del segle XX, el crac del 29, que es va allargar fins a la Segona Guerra Mundial i va produir una gran crisi al país més poderós del món, Estats Units.

Per tal de captar l’atenció dels alumnes per explicar que està passant a Espanya des de l’any 2007 amb la crisi econòmica, mitjançant els indicadors més representatius, va presentar un seguit de gràfics de l’evolució del PIB, PIB per habitant, taxa d’atur i deute públic sobre el PIB, tot mostrant la diferent evolució a Espanya i als Estats Units, entre els anys 2005 i 2017 seguit de l’evolució del crèdit al sector públic resident en relació al preu de l’habitatge i al PIB.

Jaén també va matisar el què s’entén com a “fletxa del temps” de la crisi. Va exposar dades anteriors al 2007 quan hi havia indicadors sospitosos, però no es reconeixia com a crisi; J”Jaén explica com l’agost de 2007 s’admet la crisi de les subprimes, com aflora la crisi financera el 2008 i es deixa caure el banc Lehman Brothers, i l’evolució posterior que transforma la crisi financera en una crisi del deute-país, i s’inicia l’intent de reabsorbir els desequilibris produïts per la crisi.

Per acabar, el professor va fer una reflexió sobre els actors de la crisi i els diferents punts de vista a l’hora d’analitzar les causes de la crisi; la valoració final sobre si ha acabat la crisi o encara no, foren els aspectes que van completar la xerrada i donar pas a preguntes dels estudiants, mostrant les seves inquietuds.