La Facultat d’Empresa i Comunicació va celebrar dilluns passat un seminari de recerca sobre l’obtenció de recursos a través de projectes europeus. Al llarg de la sessió es van exposar les línies generals del pla d’internacionalització de la UVic-UCC així com algunes experiències d’investigadors de la Facultat.

Donar suport als grups de recerca universitaris, fomentar la participació i augmentar el finançament de programes europeus son tres dels objectius principals de l’Oficina Tècnica d’Investigació i Transferència de Coneixement (OTRI) de la UVic que es van acomplir en el seminari de recerca celebrat a la FEC el dilluns passat. El personal docent i investigador assistent va tenir així l’oportunitat d’intercanviar experiències i conèixer eines i recursos per comprendre millor la lògica europea de finançament.

Projectes d’aplicació pràctica i gestió complexa

Les presentacions de Mar Binimelis, Gerard Coll i Elisenda Tarrats van constatar el tarannà d’aplicació més aviat pràctic dels projectes europeus, la manca de continuïtat en les temàtiques de recerca subvencionades i l’enorme exigència de recursos per la gestió de convocatòries i de seguiment. Tot i que els investigadors arrancaven des de diferents punts de partida en les presentacions exposades, tots ells van coincidir en la complexitat processal per accedir als projectes europeus als quals van atribuir “un llenguatge propi i uns procediments molt específics” i a l’exigència de recursos que, de vegades, els centres universitaris no tenen.

Petites accions per començar

Per aquestes raons, els investigadors van posar en valor la tasca d’acompanyament i de suport de l’OTRI que els ha proporcionat formació, eines per trobar els socis de projecte adequats i altres recursos per començar a familiaritzar-se amb els projectes, com per exemple, les Cost Action. En aquesta mateixa línia, tots ells van coincidir en afirmar que abans de postular per a liderar un projecte, és aconsellable començar com a partners d’un consorci.

Com trobar partners?

En la seva intervenció, la tècnica de projectes de la UVic-UCC Marta Basco, va explicar els objectius i les línies d’actuació de l’OTRI respecte els projectes europeus. Entre ells, hi ha el suport, la formació i l’acompanyament als investigadors que els ajudin a accedir al Programa Marc de la UE així com ajudar al personal de recerca a crear una bona xarxa de contactes que els faciliti l’accés a projectes. La tècnica també va aconsellar als investigadors centrar-se en projectes de tipus Erasmus+, amb una complexitat de gestió menor que d’altres i que, a més, fan un èmfasi especial en el networking.