Aquest dia 5 de maig s’ha dut a terme la primera sessió de les Career Talks, titulada “Creixent en comunicació digital i relacions públiques”. Es tracta del primer acte de commemoració pel 20è aniversari del grau en Publicitat i Relacions Públiques de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya

“700 trajectòries, 700 itineraris, 700 persones”

La sessió s’ha iniciat amb la presentació del degà de la facultat. “700 trajectòries, 700 itineraris, 700 persones” ha resumit Josep Burgaya. De la mateixa manera, ha fet referència a l’experiència universitària com a quelcom que va molt més enllà d’un títol. La universitat és una època d’aprenentatge, d’experiències i de relacions. És el primer pas d’un camí. Per aquest motiu, mitjançant les Career Talks celebrades amb un format híbrid, s’han convidat un conjunt d’exalumnes de la Universitat per tal de compartir la seva trajectòria després de cursar el grau, i orientar als alumnes actuals des de l’experiència. Els professionals que han intervingut ho han fet de manera presencial a l’Aula Magna de la UVic, i a través de connexió virtual. Estudiants, professors i individus interessants en el sector han pogut seguir la sessió gràcies a la connexió en streaming.

Guillem Marca ha agraït als assistents i col·laboradors la seva participació, i ha donat pas a l’inici de les xerrades. Oriol Ramón Serrate, actualment director de màrqueting digital de Banc Sabadell, ha estat el primer professional a plasmar la seva trajectòria. Segons ha esmentat, Serrate va formar part de la tercera promoció que es va graduar en PIRP a la UVic. Aleshores, el grau era molt diferent, ja que plataformes com ara les xarxes socials, no existien. Es considera una persona afortunada d’haver pogut viure una transformació del sector de la publicitat des de dins, ja que aquest canvi tan radical l’ha obligat a estar atent a les novetats i a adaptar-se. Destaca la importància d’estar sempre pendent del que succeeix i de la capacitat d’adaptar-se i aprendre, per tal de poder continuar. Ho recorda mitjançant la frase “Hay décadas en las que no pasa nada, y semanas en las que pasan dècades” de Yuval Noah Harari.  Oriol Ramon ha volgut fer referència al fet que vivim en un món molt canviant, que s’ha de percebre què està passant per tal de transformar-se i evolucionar. “La cultura de l’esforç és bàsica”, va concloure Oriol Ramón Serrate.

La importància de l’actitud

Clàudia Cots, coordinadora d’esdeveniments a Toyota Motor Europe, ha destacat la perseverança com a factor essencial per créixer i evolucionar. “Perseverar; és el que, a partir de la meva carrera, m’ha fet arribar on sóc ara”. La seva decisió d’estudiar PIRP la va tenir molt clara en tot moment i, al començar el grau, es va decantar per la branca de relacions públiques. Mentre cursava el grau va decidir que volia començar a treballar amb quelcom relacionat amb el que aleshores estava estudiant. Aquí va començar la seva experiència laboral al sector. Clàudia Cots va subratllar la importància de tenir empenta, ja que tal com va afirmar “no et vindran a buscar a casa per treballar del que t’agrada”. En acabar la carrera universitària, va tenir l’oportunitat de treballar a un esdeveniment organitzat per la marca Toyota a Madrid. Va ser en aquest moment quan, gràcies al seu interès i motivació, va contactar amb el director amb la finalitat de presentar-se com acabada de titular i interessada en el sector de les relacions públiques i els esdeveniments.

“Has de prioritzar, i prioritzant renuncies a coses. Has d’estar preparat”, va dir.

En rebre l’oferta laboral de Toyota Motor Europe a Brussel·les, es va veure obligada a prioritzar i decidir quin camí volia seguir. Destaca la importància de la constància, la motivació i l’esforç per tal de seguir creixent i evolucionant amb els canvis que sorgeixen. Cots va encoratjar als estudiants del grau a esforçar-se i a no donar res per perdut. A sortir de la zona de confort i a buscar sempre com créixer i evolucionar, no estancar-se en un món que és completament canviant.

Els errors també són importants

La professional que va iniciar les Short Talks va ser la Global & EMEA Employee Campaings d’Amazon, Glòria Llobet, qui va  basar la seva presentació en la importància d’equivocar-se per aprendre cap a on es vol continuar. Defensa que una de les claus per créixer professionalment és donar el màxim d’un mateix. En iniciar les seves pràctiques l’any 2009 es va proposar ser la millor becària que podia tenir l’agència. Així, Llobet va destacar la importància de perseverar i de buscar el propi camí. La seva motivació i implicació, juntament amb una estada a Bèlgica, i tot el que li ha ensenyat la vida és el que l’ha portat on és ara. Per aquest motiu dóna molta importància a no deixar d’aprendre i a no perdre mai la curiositat.

Un conjunt de viatges

Esther Matamoros, Project Manager de MKTG, forma part de la primera promoció que es va graduar fa vint anys en Publicitat i Relacions Públiques a la UVic. Explica la seva trajectòria com a un conjunt de viatges, i la universitat és el primer d’ells. Arran d’aquí, va descriure les experiències viscudes com un aprenentatge continu. El seu pas per diverses agències li han aportat un conjunt de coneixements i experiència, així com els aprenentatges que li ha aportat la vida. Matamoros va remarcar la importància de viatjar, aprendre i formar-se. Estudiar en un altre país, fer un voluntariat, etc. Els projectes laborals són importants, però també ho són els personals.

Aprendre contínuament

Anna Roig comparteix la importància de no parar mai i aprendre contínuament. Roig va començar a Ogilvy a través d’unes pràctiques l’any 2014, quan encara estava cursant PIRP. Actualment, és Sènior Digital Project Manager d’aquesta mateixa agència. A través de la seva experiència, subratlla la importància de l’actitud i predisposició al realitzar unes pràctiques o una feina. Escoltar molt i oferir la pròpia ajuda és un senyal d’interès i dedicació.

“Us recomano que us equivoqueu, que proveu, que us seguiu formant…”, va afirmar Marta Morales, Channel Execution Analyst a BeRepublic. Cadascú ha de crear la seva pròpia trajectòria. Remarca la importància d’intentar-ho. De provar tot allò que interessa, d’equivocar-se i tornar-ho a intentar fins a trobar la pròpia passió. L’actitud és un factor molt important per créixer i crear el propi camí.

Els exalumnes participants de l’activitat organitzada per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC van coincidor en diversos aspectes que consideren fonamentals per crear una pròpia trajectòria. El primer d’ells és l’empenta, l’actitud. No quedar-se amb els braços plegats i treballar per aconseguir les pròpies metes. No quedar-se esperant que les coses apareguin soles, sinó anar a buscar-les. Un altre factor fonamental consisteix a tenir una ser proactiu i adaptar-se als canvis. Tenir iniciativa i no quedar-se a la zona de confort, ja que així no s’evoluciona. Tenir inquietud i ganes d’explorar nous aspectes és una via d’aprenentatge molt important. Treballar o estudiar a un altre país com a font de coneixement. Estar en constant aprenentatge i formació. Aquest són alguns dels consells que, aquest conjunt de professionals han ofert avui als estudiants del grau de PIRP durant les Career Talks dutes a terme en commemoració del 20è aniversari de Publicitat i Relacions Públiques. Aquestes han estat organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic.

*Notícia escrita per Paula Arboix, estudiant de 3r de Publicitat i Relacions Públiques.