Aquest dimecres 2 de desembre s’ha celebrat el darrer webinar del primer cicle organitzats per la FEC. La última sessió, ha anat a càrrec de Daniel Batlle, CEO d’Svenson Iberia i professor de la Universitat de Vic, que ha realitzat una ponència sota el nom “Màrqueting i comunicació per a petites i mitjanes empreses en la nova realitat empresarial”
Després de ser presentat per Santiago Jordán, coordinador del grau de Màrqueting i Comunicació Empresarial, Batlle ha introduït la ponència; dividida en deu parts. El ponent descriu la situació actual, des d’un punt de vista empresarial, com quelcom “volàtil, incert complet, ambigu”. No obstant això, manifesta la present oportunitat de renovar-se i millorar l’estratègia empresarial. “La capacitat innovadora i l’aportació de coneixement resultarà clau per sortir d’aquesta crisi”. A més a més, el professor de la UVic-UCC assegura que, ara més que mai, l’obsessió pel client ha de ser bàsica i fonamental.
Batlle diu que tornarem a la crisi del 2010, és a dir, a una greu crisi econòmica. Tot i així, el CEO d’Svenson Iberia es mostra optimista i explica que no serà la mateixa crisi perquè aquesta “no és una crisi financera global ni és una crisi de la bombolla financera com l’anterior”. El professor considera que aquesta crisi no serà tampoc de mercats, sinó de qui s’adapta millor als nous mercats i és per això que Batlle destaca la importància de fer una bona feina de comunicació, publicitat, apps, social media, màrqueting i innovació. També ha explicat que d’aquesta, en sortirem millor que no pas la darrera.
Seguidament, Batlle assegura que estem en el moment del màrqueting 4.0; on la convergència i la convivència entre el màrqueting tradicional i el digital és present més que mai. El consultor comenta que l’ésser humà busca un contacte més personal perquè, quan més socials som, més personalitzats volem els productes. “Hem de guiar molt bé les fases del consumidor i del nostre client per tal de fidelitzar-los; a més d’utilitzar els mitjans digital com mai. Necessitem que els nostres mitjans audiovisuals parlin per nosaltres. L’internet, la connectivitat i la transparència són ara fonamentals”.
La confiança dels clients és més horitzontal, és a dir, és consumidors són com amics de la marca i són els mitjans actius de comunicació. Segons Daniel Batlle, com empreses, hem de tenir en compte si la comunicació que fem arribar als nostres clients és la correcta i transformar les valoracions negatives en positives. A més a més, el consultor explica que és bàsic tenir en compte quin és el paper dels joves. Els joves i els influencers jugaran un paper molt important, sobretot a les xarxes socials, ja que seran els encarregats de crear continguts per tal d’ajudar-nos a moure i vendre la nostra marca.
Batlle proposa tres fases de recuperació per la COVID 19: respondre (gestionar la continuïtat i supervivència de les empreses), recuperar-se (aprendre i sortir-ne més fort) i créixer (preparar-se per a l’èxit a la nova normalitat). No obstant això, les empreses també han de tenir en compte quina és la visió dels clients. Les empreses s’han de plantejar si els clients són conscients de la situació que vivim o quines oportunitat ens poden donar els nostres consumidors, entre altres. I es que a Espanya, un 60% dels consumidors canvien de categories essencials i de valor, un 45% canvia d’omnicanal a digital, un 66% canvien d’establiment, marques i per on compren, un 72% redueixen despeses d’activitat fora de casa i un 93% planteja reduir la despesa vocacional.
“La creativitat és bàsica per créixer”, afirma amb contundència el professor. Batlle posa de manifest que, en l’àmbit de la comunicació, la publicitat i el màrqueting ja no valen les campanyes globals que, a vegades, “no estan contextualitzades”. A més a més, també diu que les empreses han de pensar en els clients actuals. Sovint aquest és un error, deixar-los de banda. Segons Batlle, no tot ha de ser captar nous clients; i és per això que s’han de posar més en valor els plans de fidelització per tal d’oferir un millor tracte als clients i consumidors que confien en la marca
Finalment, el professor de a UVic-UCC aconsella escoltar les xarxes socials, i comunicar-nos a través d’elles. Com a conclusió i tancament de la ponència, el CEO de la multinacional alemanya assegura que és bàsic anar sempre per davant del client, parlar amb la marca i tenir empatia perquè, sense ella, “res funciona”.