L’alumnat de quart curs del grau d’ADE de la UVic-UCC va conèixer els elements clau de la investigació de mercats de la mà del Dani Batlle, actual CEO de Svenson Iberica i professional convidat a l’aula per l’ocasió. Batlle va proporcionar una mirada general sobre els factors clau a tenir en compte en la recerca prèvia al llançament d’un producte per prendre decisions empresarials fonamentades.
Hi ha diverses eines que ajuden a preveure l’èxit o el fracàs de la comercialització d’un producte que, idealment, es porten a terme durant l’etapa de la investigació de mercat. Durant la classe, Daniel Batlle va explicar els punts claus dels estudis qualitatius i quantitatius en aquesta etapa.
El coneixement del producte i els consumidors, pilars de la investigació de mercats
L’expert va fer èmfasi d’una banda, en conèixer molt bé el producte i, de l’altra, en definir amb el màxim de precisió possible el segment de població al qual es dirigirà. Aquestes qüestions serviran, d’entrada, per dissenyar recerques que proporcionin informació vàlida per les empreses en relació al producte en sí i, més endavant, per pensar les campanyes de publicitat i màrqueting estratègicament:
“El punt essencial de la investigació de mercats és entendre molt bé per què la gent fa les coses que fa – va afirmar Batlle – per això us heu de fixar molt bé en el consumidor, la clau de tot”.
Els professionals de l’empresa tenen la visió global
El ponent va insistir en la importància dels detalls i va recordar als estudiants que son els professionals de l’empresa els qui millor coneixen els seus productes i els qui estan en posició de percebre allò que no sempre detecten els estudis de mercat:
“Vosaltres sou els qui coneixeu el mercat i els detalls que poden marcar al diferència entre el vostre producte i la resta. Aneu sempre més enllà d’allò que us mostren perquè potser es passen per alt informacions rellevants que els investigadors no tenen perquè tenir en compte”.
Segons l’expert, les idees sorgides als estudis qualitatius es validaran o refutaran en els estudis quantitatius, que donaran la mesura de la rendibilitat dels productes:
“Els estudis qualitatius ajuden a preparar els estudis quantitatius. Els [estudis] quantitatius ajuden a prendre decisions amb fonament que redueixin al màxim els riscos”.
Dani Batlle va donar exemples concrets a través de casos coneguts com la cervesa Corona o les emblemàtiques galetes OREO i Filipinos, de les quals va estar al càrrec durant el seu llançament a Espanya.