Els alumnes de l’assignatura de Gestió de l’Empresa Periodística han tingut avui l’oportunitat d’escoltar Agustí Danés, director del diari El 9 Nou. El ponent ha explicat com funciona el món del periodisme actualment després de fer un breu repàs als canvis dels últims anys. Agustí Danés ha ofert una reflexió profunda sobre les noves formes manera d’informació i els reptes que afronta el sector des del punt de vista empresarial. 

La sessió ha arrancat des de la crisi econòmica del 2008, que va ser especialment dura pels mitjans de comunicació. A més, just en aquell moment va passar una altra cosa molt important: i és que la gent va començar a accedir a telèfons intel·ligents i connexió a internet en tot moment de manera que tothom es podia informar, opinar i publicar contingut. Tothom es va convertir en “emissor”, i això va canviar totalment les regles del joc.

La pèrdua del control informatiu per part dels periodistes

En aquest sentit, Danés ha explicat que ara ja no només són els periodistes qui expliquen les notícies, sinó que qualsevol persona pot fer-ho des del seu mòbil. Això té coses bones, però també moltes de dolentes, perquè moltes vegades no sabem si la informació és certa. El ponent ha destacat també que ara la majoria de gent ja no vol pagar per llegir notícies, i això és un problema gran per als diaris perquè “fer bon periodisme costa diners, temps i professionals formats”.

Una crisi estructural, no només econòmica

Agustí Danés ha insistit en què el problema no és només una crisi puntual o de diners, sinó una crisi estructural. És a dir,  que l’estructura sencera del periodisme està canviant. Abans, es venien molts exemplars de diaris , però ara la informació circula per internet i per plataformes digitals, i això fa que l’ecosistema sigui molt diferent. A més, moltes vegades les notícies “es regalen”, i la gent no les valora com abans.

El futur del periodisme i les oportunitats locals

Tot i així, el ponent va voler transmetre un missatge positiu. Danés va  afirmar que “el periodisme no està mort, però sí que està en transformació” i que hi segueix havent oportunitats, sobreto en relació amb la comunicació local, com fan a El 9 Nou. El diari osonenc cobreix notícies de comarques com Osona, el Ripollès i el Vallès Oriental, un servei  molt important perquè la informació propera a la gent és la que més pot ajudar a fer una societat millor.

Agustí Danés va encoratjar també als joves: la generació nativa digital domina  la tecnologia i les noves eines de comunicació: tenen la capacitat de fer vídeos, pòdcasts, publicar a xarxes socials o escriure en blogs entre moltes altres… i tot això són eines útils per fer bon periodisme. La xerrada es va cloure, a més, en diferents sortides que ofereix la comunicació: hi haurà feina en en mitjans locals, gabinets de premsa, en comunicació institucional o fins i tot per crear projectes propis.