La comunicació corporativa i les relacions públiques van marcar la darrera sessió del seminari Creativitat per a Empresaris i Directius de la Càtedra Lluís Bassat de la UVic de l’any 2022. En aquesta ocasió, els participants també van gaudir d’una exposició sobre la importància de l’oratòria en la comunicació tant en l’àmbit professional com personal.
Una de les disciplines que contribueixen a construir i a expressar la comunicació de les marques és la que es realitza a través de les relacions públiques -que es dirigeix a partners de l’empresa- i la comunicació corporativa, que també inclou al públic intern. Per a parlar d’aquesta dimensió de la comunicació, el seminari va comptar amb Ana Palencia, directora de comunicació d’Unilever i Eugenia Carreres, periodista i directora de Carreres Comunicación.
Comunicació corporativa vs. Publicitat
Carreres va oferir una mirada general sobre les principals diferències entre la comunicació corporativa i la publicitat, en relació amb els mitjans de comunicació. La periodista va fer també un ràpid repàs de l’evolució de les dues disciplines en els darrers anys fins arribar a l’esclat de les xarxes socials, moment en què es va arribar a un “veritable punt d’inflexió” gràcies a la possibilitat de mesurar els resultats de les accions de la comunicació corporativa. En sentit punt, la periodista va destacar també la rellevància que pren el compromís públic de l’empresa en determinats àmbits -que avui es traduiria en el “propòsit”- i la manera com es trasllada, tant al públic general com als treballadors i treballadores interns.
“Allò que no es comunica no existeix”
Al seu torn, Ana Palencia va aprofundir en aquest concepte amb l’exposició de la comunicació interna d’Unilever així com la forma de comunicar el propòsit que s’ha convertit en emblema de la companyia a través de les seves marques, com és la sostenibilitat. Palencia va descriure algunes de les eines i accions que s’utilitzen per a comunicar i comunicar-se amb els prop de 150.000 treballadors d’Unilever i, també, com s’integren els valors pels quals es regeix la companyia -en especial el de la sostenibilitat- en la cultura empresarial a través de “petites” accions que defensen el propòsit en el dia a dia. Amb tot, Ana Palencia va recordar també que la comunicació requereix esforç i recursos perquè “allò que no es comunica, no existeix”.
“La gent ens jutja per la nostra manera d’expressar-nos”
José Antonio Otero, ex secretari de la Universidad Europea Miguel de Cervantes, va tancar la sessió amb una exposició sobre la importància de l’oratòria en totes les comunicacions que realitzem. “La gent ens jutja per la nostra manera d’expressar-nos”, va afirmar Otero. L’expert va destacar la transversalitat d’aquesta competència en gairebé totes les interaccions de la nostra vida i va emfatitzar la pràctica com a garantia per a assolir l’èxit en l’antic art de la retòrica.