Joan Massons. Acadèmic de la Reial Acadèmia Europea de Doctors i professor de l’MBA de la UVic-UCC. Autor del MOOC ‘Nunca entender un balance fue tan fácil’.

Qui vulgui conèixer les finances del món del futbol podrà assistir a les diverses conferències que al Col·legi d’Economistes de Catalunya imparteix sobre el tema un bon amic, i un bon coneixedor del projecte de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, com és el Professor Josep M. Gay de Liébana.

Una de les maneres d’introduir-se en aquest àmbit és començar a conèixer els indicadors de caràcter econòmic-financer que configuren la fesomia tant patrimonial com econòmica de tota empresa. Els clubs de futbol no són excepció, encara que és cert que presenten peculiaritats respecte a les empreses regides exclusivament per l’ànim de lucre, car aquestes han de retribuir als seus accionistes.

A la UVic-UCC il·lustrem determinades classes de Finances i de Màrqueting Esportiu a força de presentar els indicadors financers del Barça i el Real Madrid, simulant que juguen un partit de futbol en què les ràtios financeres de menor risc financer o millora econòmica, atorguen gols a un equip o l’altre.

Si vostè és seguidor del Barça, potser patirà una certa desil·lusió si l’anticipo que el match financer el guanya, ara per ara, el Real Madrid amb dades de juny de 2018. Guanya el Madrid, però no per golejada. Li anticipo resultats. La ràtio d’endeutament mesura quantes vegades el deute supera al capital. El valor 1 és baix, moderat. El valor 2 és mig, però el valor 3 ja és alt. Aquestes xifres no fan bona ni dolenta una empresa mercantil ni un club esportiu, però valoren el risc financer de l’entitat. El Real Madrid li fa un gol al Barça, car el primer presenta una ràtio d’1,2 que és de baix risc financer, en canvi el Barça presenta un deute que és 6,9 vegades el capital, el qual resulta molt alt. Arrenquem doncs amb 1 a 0 a favor del Real Madrid, però l’endeutament del Barça ha crescut fortament en un sol any: un segon gol a favor del real Madrid (2-0).

És interessant comparar la xifra que li deuen a cada club contra el deute a curt termini. El Barça presenta una feble relació car el que li deuen és molt menys que el que deu a curt termini (0,35), en canvi el real Madrid té aquesta ràtio més alta (0,76). Això posaria el marcador 3-0 a favor del Real Madrid.

Si analitzem els dies de termini de cobrament dels deutes a favor de cada club, veurem que el Barça cobra en 52,5 dies i el Real Madrid en 87,5 dies. Marcador: 3-1.

La capacitat de pagament dels venciments a curt termini de préstecs a llarg termini és superior al real Madrid: 4-1. Però, la rendibilitat sobre el patrimoni net és superior al Barça: 4-2.

Finalment: El Barça s’ha endeutat perquè ha invertit força en jugadors amb el resultat de guanyar la Lliga que és la millor rendibilitat per als socis i seguidors. Acaba, doncs, el match amb un resultat de: 4-3.

Fotografia de portada: Marc Puig Pérez.