El seminari ‘Creativitat per a Empresaris i Directius’ dissenyat i dirigit per Lluís Bassat es va estrenar la setmana passada a les instal·lacions de BAU, Centre Universitari d’Arts i Disseny de Barcelona. El primer dels temes abordats del curs, de dotze sessions de durada, es va dedicar al producte i al disseny amb tres ponents d’excepció: Lluís Bassat, publicista, comunicador i Doctor Honoris Causa de la Universitat de Vic; Jordi Alavedra, responsable de marques internacionals de Bassat Ogilvy i Pilar Vélez, exdirectora del Museu del Disseny de Barcelona. En la darrera part de la sessió, els participants van poder dialogar amb Antoni Brufau, president de Repsol, i Isak Andic, president no executiu de Mango, ponents convidats del seminari.

El paper de l’art i el disseny en la publicitat

Què li cal a un producte i quines son les característiques que s’han de tenir en compte per a decidir quina serà la millor estratègia per a comunicar-ne les propietats va ser el primer que va abordar el multipremiat comunicador Lluís Bassat per a inaugurar el seminari, en format de classe magistral. Al seu torn, Jordi Alavedra va oferir als participants una àmplia introducció panoràmica sobre les guies sobre les quals descansa el màrqueting, tant de producte com de qualsevol altre servei. Pilar Vélez, exdirectora del Museu del Disseny de Barcelona, va tancar la primera part de la sessió amb una profunda revisió del concepte i el paper del disseny en relació amb el producte i els canvis que ha sofert al llarg de la història.

Connexió directa amb convidats d’excepció

En la darrera part de la sessió, els participants van tenir l’oportunitat de dialogar sobre temes tan diversos i controvertits com ara la sostenibilitat en el sistema d’elaboració, distribució i venda de productes; el paper de les empreses en la lluita contra el canvi climàtic; l’efecte de la crisi energètica a mig i a llarg termini; les estratègies d’adaptació d’empreses de gran magnitud als canvis del mercat en diferents moments històrics, entre ells la pandèmia de COVID19; la inclusió dels nous cànons de bellesa actuals en la indústria de la moda o, fins i tot, la posició d’una gran empresa davant de reptes com els que planteja l’imminent Metavers amb Antoni Brufau i Isak Andic, president de Repsol i president de Mango, respectivament.

Sobre els ponents

Lluís Bassat és un referent en la comunicació creativa i la publicitat del segle XX. Fundador de Bassat & Asociados l’any 1975, més tard Ogilvy & Mather, ha creat centenars de campanyes de publicitat, ha rebut incomptables premis i reconeixements i ha estat membre de jurat dels festivals de publicitat més prestigiosos a nivell internacional. En la seva amplíssima trajectòria professional destaca el disseny de la cerimònia inaugural dels Jocs Olímpics de Barcelona l’any 1992, que canviarien la imatge i la projecció de la ciutat arreu del món.

Jordi Alavedra està vinculat a Bassat Ogilvy des de 1985 on ha desenvolupat la seva carrera professional. Actualment és responsable de marques internacionals del Grup. Compta amb una amplíssima experiència docent en l’àmbit de la comunicació i el màrqueting. És docent habitual d’ESADE, de la Universitat Ramon Llull, de la Universitat Europea de Madrid i de l’Institut Empresa i convidat i presentador d’actes i conferències relacionades amb el sector. Juntament amb Lluís Bassat, és impulsor de del Seminari 100% Creativity de la Universitat Europea de Madrid.

Pilar Vélez és doctora en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i membre de les acadèmies de Belles Arts i Bones Lletres. Ha estat comissària de nombroses exposicions i ha participat en catàlegs de museus i exposicions internacionals, a més de publicar una trenta de llibres i innumerable articles en revistes especialitzades. Ha ensenyat Història de l’Art a la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona i l’Escola Elisava. Ha creat i dirigit el projecte del Museu del Disseny de Barcelona durant deu anys (1995-2012)  i, anteriorment va dirigir el Museu de les Arts Gràfiques de Barcelona (1986-1995) i el Museu Frederic Marès, el projecte de renovació del qual va ser premiat per l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA) l’any 2012.