Parlem amb Anna Ruano; alumni del grau en Publicitat i Relacions Públiques (PIRP) de la Universitat de Vic. Actualment, l’Anna treballa a l’empresa alimentaria “Aneto 100% Natural” com a responsable de Marketing off line. S’encarrega de desenvolupar i planificar campanyes, estar en contacte amb els mitjans i les agències… entre altres. Ruano també va ocupar el càrrec de Marketing Assistant.

Per què vas decidir venir a estudiar Publicitat i Relacions Públiques (PIRP) a la Universitat de Vic?
Cursant batxillerat tenia clar que m’agradaria aprendre i desenvolupar-me en el món de la comunicació i el màrqueting. La titulació de PIRP agrupava tot allò que encaixava amb les meves inquietuds. La UVIC era una de les opcions. Una opció que es va convertir en decisió, en gran part, gràcies a l’experiència compartida d’un exalumne proper a mi (En aquells moments ja en actiu professionalment) que es resumia en: qualitat acadèmica, instal·lacions i equipaments que trobaria més endavant en l’àmbit laboral i proximitat. Una descripció que encaixava amb el que buscava, i que juntament amb la meva cerca i valoració personal, em va ajudar a decidir.

Si haguessis de descriure la Universitat de Vic en tres paraules, quines serien?
• Qualitat Acadèmica: Gràcies al background dels docents dins la professió amb diferents experiències professionals en empreses i institucions, juntament amb els recursos oferts
• Experiència: la part pràctica i d’experiència real a les classes et proporciona unes les habilitats necessàries per encarar el futur
• Comunitat: Una universitat petita on fàcilment estableixes relacions amb professors i companys . Una unió que perdura més enllà de l’etapa universitària i que es converteix en una xarxa de contactes amb la que seguir compartint projectes més endavant.

Què és el que més recordes de la teva etapa universitària?
Tinc molts bons records de l’etapa a Vic, una ciutat acollidora amb els universitaris. Segurament la ciutat on he viscut alguns dels millors moments de la meva vida, en part gràcies als amics que vaig fer i que he mantingut un cop acabats els estudis. També tinc molt interioritzades totes aquelles hores fent treballs en grup, per mi potser una de les parts més feixugues, però que ara agraeixo haver experimentat: és molt important saber gestionar el treball en equip un cop estàs dins d’una organització.

Què és el que més destacaries del grau de PIRP?
Treballar en casos reals des del minut 0. Penso que la posada en pràctica dels coneixements t’ajuda a estar preparat per al primer contacte com a professional. També crec que el Treball Final de Grau (TFG) és una de les parts més interessants i rellevants, puix requereix un esforç, però mentre es desenvolupa te n’adones dels coneixements que has adquirit.

Com valores el pla d’estudi del grau?
En el meu cas jo vaig cursar llicenciatura, i era una mica diferent doncs els dos últims anys eren molt comprimits. Penso que amb el grau hi ha hagut canvis i millores en pla molt interessants, des que la introducció d’assignatures que abans no es cursa en i s’han incorporat per anar amb línia als constants canvis que experimenta la publicitat, així com la distribució del pes de les assignatures més equilibrat per cursos.

I l’oferta de pràctiques curriculars?
La veritat és que l’oferta és molt àmplia i hi ha possibilitats en totes les àrees i perfils amb convenis amb agències, empreses i institucions de referència.

La Universitat de Vic és una universitat petita i molt propera, on tothom es coneix. Com valores aquest fet en relació a l’aprenentatge del grau?
Acadèmicament, valoro molt l’accessibilitat i l’orientació per part del professorat poder resoldre dubtes o compartir experiències, és bàsic per poder assolir bé l’aprenentatge i seguir avançant en la direcció correcta. En l’àmbit personal, el fet de ser una comunitat petita, té l’avantatge d’unió amb els companys i et permet compartir experiències i inquietuds que et fan créixer a tots els nivells.

Com valores els docents del grau?
Valoro molt positivament el seu paper com a docents, en el fons tots són professionals de l’àmbit de la publicitat, la comunicació i el màrqueting. Recordo molt bé alguns casos concrets d’experiències compartides i consells que m’han estat de gran ajuda dins el món laboral, ja que m’han aportat una bona dosis de realitat.

La Universitat de Vic dóna molta importància que els alumnes aprenguin amb els materials i programes d’última generació o que es trobaran al món laboral. Quina opinió et mereix aquest fet, així com la disponibilitat de la universitat per llogar material?
Disposar d’instal·lacions, material actualitat i accessibles en tot moment pels estudiants és essencial. Sobretot tecnològicament. Estem en un moment de revolució digital i és fonamental finalitzar els estudis tenint interioritzades aquelles eines i habilitats requerides en el món laboral. En el meu cas, aquesta oferta i accessibilitat em va ser de gran utilitat, doncs em va permetre explorar a fons totes les possibilitats de l’equipament. Equipament que era difícil de trobar en altres universitats en aquell moment.

Creus que el grau de Publicitat i Relacions Públiques t’ofereix un ampli coneixement de totes les modalitats en les quals els titulats en aquest grau es poden dedicar?
Considero que és i seguirà sent una titulació molt interessant. El ventall de sortides professionals és molt ampli, i més avui en dia, ja que estan sorgint noves competències i noves posicions que abans no existien. Tot això, sumat a les possibilitats que ofereix la titulació.

Et va ajudar la Universitat a triar, o aclarir, en quin àmbit professional et volies dedicar?
De fet principalment t’obre un ventall molt ampli de possibilitats. En el cas de PIRP, hi ha moltes branques i sortides professionals molt interessants. Mitjançant l’oferta d’assignatures i el pla d’estudis pots tenir un contacte profund amb l’àmbit que t’agradaria desenvolupar-te professionalment.

Un cop vas acabar la carrera, et va ajudar la Universitat en entrar al món laboral?
Mitjançant les pràctiques vaig tenir la primera experiència com a professional, i aquesta primera experiència és la que em va ajudar a tenir una bona carta de presentació per aplicar a altres organitzacions.

Actualment treballes a Aneto. Quin càrrec ocupes i quines funcions fas?
Fa 6 anys vaig incorporar-me a l’empresa. Vaig començar com a marketing assitant i actualment sóc responsable de marketing off line de la marca. Entre les meves funcions em dedico al desenvolupament i planificació de campanyes, relació amb els mitjans i agències, accions estratègica, organització de fires/esdeveniments nacionals i suport en fires internacionals, merchandising entre altres funcions més transversals amb altres àrees del departament.

Quin consell donaries als futurs, i actuals, estudiants de Publicitat de la UVic?
Que aprofitin al màxim tot el que els ofereix la UVic i la seva comunitat universitària única!

Si haguessis de tornar a la universitat, tornaries a triar la UVic?
De fet, tornaria a cursar PIRP a la UVic. Ja fa uns anys que vaig finalitzar la meva etapa com a estudiant i veig que amb el pas del temps el pla d’estudis i l’enfocament del grau ha evolucionat amb la mateixa direcció que està evolucionant el món de la publicitat i les relacions públiques. Sobretot fent focus en la digitalització i les noves tendències, amb l’objectiu d’adaptar-se als nous perfils i necessitats del mercat.