La directora del Departament d’Empresa de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Anna Pérez-Quintana va presentar per videoconferència l’informe El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats, juntament amb Eva Alcón Soler, presidenta de la Xarxa Vives i rectora de la Universitat Jaume I, i Inma Pastor-Gosálbez, professora titular de Sociologia a la Universitat Rovira i Virgili i coordinadora de l’estudi juntament amb Anna Pérez-Quintana.

L’informe duu a terme una anàlisi sobre el biaix de gènere en la carrera professional i acadèmica dels diferents col·lectius de les comunitats universitàries de la Xarxa Vives: estudiants, personal docent i investigador (PDI) i personal de l’administració i serveis (PAS).

Els resultats mostren la situació i l’evolució de la presència i participació de les dones a les universitats, amb l’objectiu d’esdevenir un instrument per la definició de polítiques d’impuls de la igualtat de gènere. Així mateix, l’informe permet comparar les dades amb l’anterior, presentat l’any 2019.

Pel que fa a l’alumnat, els resultats mostren com segueix havent una segregació horitzontal, de manera que es mantenen les carreres feminitzades (salut, educació, arts) i les masculinitzades (enginyeria i arquitectura). Les dones obtenen millors resultats en les taxes de rendiment, èxit i abandó, en comparació amb els homes, i son majoria en els estudis de grau i màster. És en el moment de llegir la tesi doctoral en el que el nombre d’homes supera per primer cop al de les dones.

En relació amb el PDI, la presència de les dones en lideratge i direcció de projectes de recerca ha augmentat. L’informe indica que la bretxa entre les categories professionals del professorat es manté tot i que presenta una tendència a tancar-se. És a dir, globalment s’ha tancat un 2%, tot i que el càrrec de rector i les categories de catedràtic i professor emèrit segueixen estant masculinitzades. En canvi, el PAS segueix sent un col·lectiu feminitzat, excepte en els casos dels càrrecs de gestió.