Anna Pérez-Quintana

La directora del Departament d’Economia i Empresa de la FEC, Anna Pérez-Quintana, va presentar divendres passat les conclusions de l’estudi sobre el biaix de gènere en el món acadèmic a Sevilla, en el marc d’una estada de recerca a la Universitat Pablo Olavide.

La xerrada, organitzada pel CINEF (Centro Interdisciplinar de Estudios Feministas, de las Mujeres y de Género), exposava les conclusions de la segona edició de l’informe El biaix de gènere en el reclutament, la promoció i la retenció del personal a les universitats (2023) encarregat per la Xarxa Vives d’Universitats i coordinat per Anna Pérez-Quintana.

Els resultats mostren l’evolució de la presència i participació laboral de les dones a les universitats amb l’objectiu d’esdevenir un instrument per la definició de polítiques d’impuls de la igualtat de gènere en relació amb els diferents col·lectius de les comunitats universitàries (estudiantat, personal docent i investigador i personal d’administració i serveis).

Poques dones arriben als alts càrrecs

Segons va explicar Pérez-Quintana, l’estudi conclou que segueix havent-hi una segregació horitzontal en relació a l’alumnat, de manera que es mantenen les carreres feminitzades (salut, educació, arts) i les masculinitzades (enginyeria i arquitectura). Les dones obtenen els millors resultats en les taxes de rendiment, èxit i abandó dels estudis, en comparació amb les homes i, son majoria en els estudis de grau i màster. És en el moment de llegir la tesi doctoral en el que el nombre d’homes supera per primer cop al de les dones.

En relació amb el PDI, la presència de les dones en lideratge i direcció de projectes de recerca ha augmentat, respecte les dades recollides en l’informe de 2019. Els resultats indiquen que la bretxa de gènere entre categories professionals del professorat es manté amb certa tendència a tancar-se, a excepció de càrrecs superiors com els de rector, catedràtic o professorat emèrit que segueixen fortament masculinitzades. En canvi, el PAS (Personal d’Administració i Serveis) segueix essent un col·lectiu feminitzat excepte en els casos dels càrrecs de gestió.