Paula Arboix. Estudiant de 3r de Publicitat i Relacions Públiques

Aquest dimecres 12 de maig s’ha dut a terme la segona sessió de les Career Talks, una de les activitats organitzades per commemorar el 20è aniversari del grau en Publicitat i Relacions Públiques de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. La sessó, titulada “Creixent en la creativitat publicitària i la direcció d’art”, ha comptat amb la intervenció de cinc exalumnes disposats a exposar la seva trajectòria i experiència laboral una vegada finalitzat el grau. Alguns d’ells s’han trobat de manera presencial a l’aula Magna de la Universitat, mentre que la resta han compartit les seves vivències i consells de manera telemàtica. Ha començat amb la benvinguda de l’Anna Tañà, fent esment a les 700 trajectòries formades durant aquests vint anys del grau en PIRP, i donant pas a la primera professional.

Dues executives de gran nivell per començar la sessió

Nerea Cierco, directora creativa executiva a DDB Madrid, ha estat la primera exalumna a compartir la seva experiència amb els assistents. Durant aquests anys ha treballat com a copywriter per a grans marques i agències. Durant el seu transcurs per la Universitat, ella tenia molt clar que volia ser directora d’Art. Va entrar a una agència a fer pràctiques com a copy. Aleshores, va aprofitar el temps que va estar allà per donar-ho tot d’ella mateixa per tal d’estar a l’altura del que se li demanava. A partir d’aquella experiència, va anar creixent i desenvolupant-se en la professió. Arran d’aquí, ha guanyat diversitat de premis i ha realitzat campanyes veritablement exitoses, que l’han portat a ser directora creativa executiva a una de les grans agències de publicitat. Durant aquest ampli recorregut, Nerea Cierco afirma que hi ha tres coses que no ha deixat de fer mai. La primera d’elles consisteix a apuntar-se tot allò que et crida l’atenció: “La curiositat, per qui vol ser creatiu, l’ha de cuidar i de mantenir”. La segona consisteix amb no deixar d’aprendre. Rodejar-se de persones que et permetin augmentar els propis coneixements. Buscar cursos i formacions: “Cada briefing que treballes és un curs que fas, i has d’aprendre.” I la tercera és l’actitud: “Una idea no és de ningú, és de tothom.” Escoltar als altres i treballar en equip.

La segona de les Career Talks ha estat realitzada per la directora creativa executiva a Publicis Barcelona, Míriam Gutiérrez. La professional ha iniciat la seva presentació parlant de la importància d’aprofitar les oportunitats i treure’s la pressió. S’ha definit com a una persona amb poca sort en l’àmbit laboral, però molta empenta i ganes d’aconseguir les coses. Ha explicat que ella, en acabar la carrera universitària es va equivocar. Va començar a treballar a una feina que no li agradava. “Ens podem equivocar, però s’ha de saber rectificar”, afirma. Aleshores es va continuar formant i va iniciar pràctiques a BBDO i a Proximity. Ha passat per agències com JWT i Saatchi and Saatchi Madrid. Destaca que durant la seva experiència laboral ha après molt. “Com més hores hi dediqueu, més bons sereu”, ha dit. Com a tota professió el talent és important, però és molt més important l’ofici, la dedicació, les persones. És important deixar de banda les pors i treballar pel que es vol aconseguir. Ha reiterat la rellevància del treball en equip, de ser comprensius amb companys i amb el sector.

Short Talks per engrescar els estudiants

Per donar pas a l’inici de les Short Talks, s’ha comptat amb la intervenció de dos membres que van formar part de la creació del grau en Publicitat i Relacions Públiques. Ara fa vint anys, es va afegir la branca de comunicació en una facultat que estava especialitzada en estudis d’Empresa. Es va fer mitjançant la incorporació del grau de PIRP, ha explicat Josep Burgaya, que com a degà de la Facultat va formar part del procés de creació d’aquest grau. Paul Capriotti, com “product manager” inicial d’aquesta titulació a la Facultat i Universitat, ha volgut donar importància a l’enfoc digital que es va començar a plantejar amb el grau, ja que en aquell moment, pràcticament no hi havia carreres de comunicació que contemplessin aquest sector. Actualment Capriotti és professor titular a la URV.

Jacint Cabau, Senior Art Director & Creative Supervisor Contrapunto BBDO, de manera telemàtica, ha iniciat amb la primera de les Short Talks. “Tu ets l’únic i única responsable de quasi tot el que et passarà a partir d’ara”. Amb aquesta afirmació a iniciat l’explicació. Coincidint amb les exalumnes que han intervingut anteriorment, Cabau dona molta importància a aprendre dels companys. Afirma que “tu ets l’únic responsable d’aprendre tot el que aprendràs”. D’altra banda, subratlla la rellevància de ser un mateix i no comparar-se: “coneix-te a tu mateix”. Així com de gaudir del procés de creació i oblidar-se del resultat. Deixar de banda les pors i aprendre de tot el que es creua pel camí. Carles G. Sánchez Nieto, responsable de l’Àrea de Creativitat i Disseny al Grup Mediapro, ha fet ènfasi en aquest aspecte, afirmant que cadascú te la seva pròpia trajectòria. I ha remarcat la importància de l’adaptabilitat, “No sempre tindràs lloc on et mereixes, no sempre serà fàcil ser millor, i no sempre has de ser-ho”, ha dit, per concloure que cada situació requereix unes condicions. “No sempre es pot ser creatiu”, ha afirmat. Hi ha situacions en les quals la creativitat no sorgeix, i en aquests situacions s’ha de saber ser reproductiu, recuperar idees i creacions passades, recórrer a la “caixa d’eines”.

Finalment, ha intervingut Sònia Ribera Call, Creative Copywriter a VMLY&R. Ha volgut fer referència que aquesta professió és una feina que implica moltes hores i dedicació, però és una feina molt divertida. “No és una feina estancada. No és cada dia igual”, ha dit. Sònia Ribera, com a copywriter, ha remarcat la importància de posar el valor en el que es fa: “No estem enllaçant paraules”. La feina de copy va molt més enllà, per aquest motiu encoratja a no rendir-se i no conformar-se. A gaudir del que es fa i aprendre a lluitar quan fa falta, i a deixar de banda una idea quan aquesta no s’adapta als objectius. Ha finalitzat la seva presentació destacant la importància del treball en equip, de la mateixa manera que la resta de professionals que han intervingut.

Mitjançant la resolució de la ronda de preguntes, s’han donat per finalitzades les Career Talks, que han permès que els actuals estudiants del grau coneguessin les diferents trajectòries d’alguns alumnes que han passat per la Universitat. Han estat organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic amb motiu del 20è aniversari del grau.