Catalunya Ràdio inclou, per primer cop a la seva programació, un programa de temàtica LGBTIQ+. “Ja m’entens”, espai dirigit i presentat per l’alumni de periodisme de la UVic-UCC David Àvila, vol parlar sense pèls a la llengua d’aquesta comunitat

La idea d’aquest programa neix durant el confinament. El periodista explica que es va quedar sense feina i, en comptes d’esperar que algú li oferís un nou repte professional, va decidir estudiar quines mancances tenien les diferents emissores de ràdio actuals.Un dels projectes que faltava era aquest. Un programa de servei públic i que havia de fer una emissora pública com Catalunya Ràdio; explica Àvila.

I és que l’objectiu d’aquest nou format és, sens dubte, poder parlar del col·lectiu obertament i apropar-lo a tothom; indiferentment si les persones que l’escolten formen part d’ell. “Ja m’entens” dona resposta a la necessitat que té la societat de ser més conscient de la situació per la qual moltes persones passen diàriament degut a la seva condició sexual. Segons Àvila, aquesta és una realitat molt més propera del que us penseu. Estic segur que tu que estàs llegint aquest article tindràs un amic o amiga, fill o filla o parent molt proper que forma part del col·lectiu. Encara hi ha moltes coses a aprendre del col·lectiu, fins i tot jo les aprenc i en formo part.

Ja m’entens” va tenir una acollida molt positiva per l’audiència en la setmana de la seva estrena ja que va estar entre els àudios més escoltats de l’emissora. No obstant això, Àvila explica que no poden lluitar per grans audiències ni jugar amb el “clickbait” per tal de captar més públic. És un programa de format petit i de servei públic. No hem de jugar al joc pervers de ‘portem aquest convidat o parlem d’aquest tema perquè ens donarà visites’. Si féssim això, no estaríem fent bé la nostra feina.

En relació a les critiques, David Àvila destaca que només en van rebre una i ni tan sols tenia relació amb el contingut del programa; sinó amb l’idioma que utilitzava la convidada a l’hora d’expressar-se. “Ja m’entens” va donar el salt a les ones catalanes amb la companyia de Diana Zurco; la primera i única dona transgènere que presenta un informatiu a la Televisió Pública de l’Argentina.

Després de tres programes, el periodista fa una autocrítica i reivindica la presencia de les dones en tots els àmbits i del català en les propostes culturals. Hi ha d’haver més presencia de dones en tots els temes ho i més presencia del català en les propostes culturals. No obstant això, ja estem treballant per solucionar-ho, però només portem 3 programes enregistrats. Doneu-me ni que sigui els 10 de programes de glòria!

Fotografia de portada: David Àvila