Dimarts, a la sala Mercè Torrents, es va celebrar la II Jornada tècnica del Festival BBVA de Cinema de Muntanya de Torelló en la què es van explicar aspectes més concrets i específics de la realització i prododucció d’aquests documentals, i d’altres centrats en l’esport de muntanya per boca de professionals.

Després d’una presentació a càrrec del degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Xavier Ferràs, i del director del Festival de Cinema de Muntanya, Joan Salarich, la jornada tècnica va començar amb una primera taula rodona moderada pel coordinador de Periodisme, Sergi Solà, en la que hi van participar Pere Herms i Xavier Casillanis.

Herms i Casillanis van explicar d’una forma molt il·lustrativa tot el procés de creació d’un documental i el que això comporta. “A la muntanya surten històries i no cal provocar-les perquè en aquest terreny surten històries personals, dificultats, confessions personals, i quan feu un documental  heu de pensar en un documental que faci més històries”, explicava Casillanis dirigint-se al públic assistent.

Per fer aquest tipus de produccions cal tenir en compte no només l’equip humà sinó també el material que ens emportem. “Com a mínim hi ha d’haver un operador de càmera, un periodista, i un realitzador. Si el realitzador té coneixement de càmera estàs fent un reportatge amb dos operadors de càmera”, apuntava Casillanis. Pel que fa al material, és important ser previsors i endur-se una càmera de reserva per més senzilla que sigui. A més, la tecnologia hi ha jugat un paper molt important i això ha fet que reportatges o documentals que abans es gravaven amb una càmera que pesava uns 8 quilos, ara es pugui realitzar amb una “Go pro”, una reflex o, fins i tot, mitjançant drones, com va explicar Pere Herms.

Per altra banda, i després d’una primera taula rodona formada per la part més tècnica i específica en la realització d’aquests productes audiovisuals, n’hi va haver una segona formada per esportistes (Emma Roca, campiona del món de raids d’aventura; Ester Sabadell, alpinista i escaladora; Agustí Roc, corredor de curses de muntanya), i moderada pel professor Jordi Coma. Tots tres van comentar la passió que tenen per la muntanya; “és energia pura”, comentava Roca. Sabadell, per la seva banda, destacava que no busca “la recompensa econòmica sinó la personal”, i que s’ha d’aconseguir “sentir-se bé amb un mateix i fer allò que has triat”.

Diferents ponents i de móns diversos, però tots compartint una passió i tots amb bons consells pels alumnes: estar concentrat al cent per cent i vigilar què fem amb el nostre cos, apuntaven els esportistes. Pensar en la història i que “s’empapi de cinematografia pura” i comptar amb un bon equip, era un dels consells destacats per part dels cineastes i productors, que pensen que “la muntanya té una llarga vida i que els festivals tenen continuïtat”, apuntava Casillanis, i Herms afegia que “hem de creure en els festivals”.

A tot això, val afegir que aquesta és una de les activitats que formen part de la XIX Setmana de la Ciència, que té com a objectiu augmentar el coneixement, la cultura i l’interès científic, i que se celebrarà fins el proper 23 de novembre.