El grau en Fisioteràpia de la UVic està d’aniversari i el passat dijous 14 de desembre va reunir a professors, estudiants i professionals en un acte de celebració que va tenir lloc al solemne espai del Paranimf de la UVic.

Professors en actiu i jubilats, estudiants i exestudiants, representants del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya i també professionals dels centres assistencials que acullen estudiants del grau per a fer-hi les pràctiques van retrobar-se en un acte presidit pel rector de la UVic i la degana de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, i conduït pel coordinador del grau, el Dr. Carles Parés, que en els seus discursos van reivindicar el rol del fisioterapeuta com a professional sanitari reconegut, i la seva inclusió en els diferents nivells assistencials, així com la important fita històrica d’aquest aniversari, “que s’ha de celebrar tant pel que representa per la història de la nostra professió a Catalunya, com pel que representa, també, per la nostra institució”, afegia Carles Parés.

El fisioterapeuta i Premi June Nystrom, el Dr. Enric Sirvent, va protagonitzar la conferència central “60 anys de Fisioteràpia catalana, dels soterranis del Clínic a l’èxit d’una professió”, en què va dibuixar el fil conductor que ha portat la fisioteràpia des del moment clau que van suposar les seqüeles de la pandèmia de la poliomielitis entre el 1948 i el 1955, fins a arribar a la seva incorporació a l’àmbit assistencial, passant per la fisioteràpia mutual i hospitalària, l’obertura dels primers centres privats autoritzats el 1970, la regulació dels centres concertats i la incursió als centres d’atenció primària començant pel CAP Drassanes el 1986, fins a l’assistència domiciliària i la celebrada arribada dels fisioterapeutes als centres d’atenció primària el 2023. Sirvent va destacar que “és gràcies a la incorporació de la docència als hospitals que ara els fisioterapeutes són on són, i que aquesta construcció d’una identitat professional s’ha aconseguit a través del sumatori de diferents models que porta al domini d’una triada corporal: la dimensió biològica, la simbòlica-metafòrica, i la del cos com a agent d’aprenentatge”.

El Dr Daniel Jiménez,  professor del grau en Fisioteràpia, va moderar la taula rodona  que va reunir a professionals i exestudiants. A la taula hi van participar el Dr. Ramon Aiguadé, degà del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya, la Sra. M. Carme Sanchez, coordinadora del Servei de Rehabilitació CAP II Maresme, vicesecretària del Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya, i professora del grau en Fisioteràpia a la UVic, el Dr. Pere Solé, excap de Rehabilitació del Consorci Hospitalari de Vic i també professor del grau a la UVic, el Dr. Enric Clos, fisioterapeuta del Girona Futbol Club i exalumne del grau, el Sr. Alejandro Aragón, tècnic en gestió sanitària del CatSalut i també exalumne, i el Sr. Joan Albert Clavera, director de Fisioteràpia Clavera i també exalumne del grau.

Els participants en la taula rodona, sota el títol de “Passat, present i futur de la Fisioteràpia”, van repassar les seves trajectòries, totes molt diverses, i van posar de manifest el seguit de reptes que vénen a la professió, com per exemple els professionals de les residències geriàtriques que treballaran directament pel CatSalut, que el 2024 es preveu que siguin metges i infermeres, i que pel 2025 s’espera que hi hagi l’absorció dels fisioterapeutes, “fet que permetrà millorar les condicions laborals d’aquest sector”, explicava Ramon Aiguadé.

També hi va haver espai per a l’agraïment de la feina dels tutors clínics “que fan molt esforç per acollir els alumnes i compartir coneixements, i sovint no s’hi pensa prou”, deia M. Carme Sanchez. I quan se’ls hi va preguntar pel seu pas per la universitat, els exestudiants van donar valor també a les competències no tècniques que consideren que els hi va donar la UVic: la proximitat, l’abordatge i la relació amb l’estudiant. La taula rodona va permetre per posar en evidència que la docència, l’assistència, la gestió i la recerca, han d’esdevenir els elements que permetin continuar avançant en la visibilització, el reconeixement i el posicionament del fisioterapeuta a la societat i en els diferents nivells de l’atenció sociosanitària, per millorar la salut i la qualitat de vida de les persones.

Finalment, la professora i coordinadora de pràctiques del grau, la Dra. Anna Escribà, que va excusar l’assistència de la també professora i Dra. Cristina Font, va homenatjar als recents professors jubilats presents a la sala, a qui se’ls hi va fer entrega d’una placa commemorativa de record (Fina Soler, Montse Rizo, Carme Garolera, Nani Mora, Roser Picas i Pere Solé), i també va dirigir unes paraules d’agraïment al professor Sebastià Canamasas, molt present al llarg de tot l’acte, i que va ser el primer coordinador de la nova titulació i artífex del disseny del pla d’estudis de la diplomatura, que avui permet celebrar aquests 25 anys i 2562 titulats.