Els i les estudiants de l’assignatura de Nutrició i Medi Ambient del grau en Nutrició Humana i Dietètica de la UVic-UCC, van realitzar una pràctica a casa seva en què van haver de cuinar deu plats d’ús habitual en el dia a dia dels ciutadans. L’alumnat va cuinar trinxat, hamburguesa vegana, bistec de vedella amb patates, quinoa amb verdures o bacallà a la llauna, entre d’altres plats. Però, a diferència del que es fa normalment, els estudiants van mirar de ser conscients de la multitud d’aspectes que conformen el procés de cuinar i menjar, així com també la multitud de conseqüències que té més enllà de casa nostra.

L’anàlisi del plat el van fer des de diferents perspectives: el temps, la tradició, el cost econòmic, el cost ambiental i la valoració nutricional. Van poder constar, com que la dedicació en temps per a preparar els plats és petita i, que a més a més, cada vegada hi ha menys coneixement sobre la tradició que envolta els diferents plats. La valoració econòmica dels plats es va fer utilitzant la calcuteca, entre d’altres aplicacions (eines gratuïtes disponibles a internet), i en la valoració ambiental van prendre consciència de la petjada hídrica i de carboni que es produeix en cada una de les diferents elaboracions així com del malbaratament alimentari, sense descuidar la valoració nutricional.

Aquesta anàlisi holística del fet de cuinar i menjar va ser un exercici molt interessant de presa de consciència de les múltiples derivades de l’acte de menjar. El preu dels aliments és un aspecte important de la nostra alimentació, com també l’equilibri nutricional, l’impacte ambiental i sobre la nostra salut però, si volem alimentar-nos d’una manera sostenible, tant per nosaltres com pel planeta en el seu conjunt, cal tenir en compte tots aquests aspectes de manera conjunta.

Exemple d’un dels treballs.