El dijous 25 d’octubre de 2012 va tenir lloc a la Sala Segimon Serrallonga de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya el I Simposi Internacional La construcció social de la maternitat “Cultura, ciència i ètica”, organitzat pel Grup d’Estudis de Gènere: traducció, literatura, història i comunicació (GETLIHC) de la UVic-UCC i coordinat per Gerard Coll-Planas.

Programa del I Simposi internacional La construcció social de la maternitat i la paternitat. Cultura, ciència i ètica.

Enllaç als vídeos de les ponències del I Simposi internacional La construcció social de la maternitat i la paternitat. Cultura, ciència i ètica.

La construcció social de la maternitat i la paternitat és clau en la definició i naturalització dels rols de gènere, ja que és en la reproducció on la diferència sexual apareix com a més irreductible. Partint de les accions que només poden desenvolupar dones (gestar, donar a llum i alletar) s’atribueixen socialment una sèrie de significats i tasques que van més enllà d’allò biològic: distribuint de forma desigual la cura i el treball remunerat, i establint diferents tipus de vincle amb filles i fills.

Aquestes bases, però, es troben en un procés de canvi que genera noves tensions, oportunitats i interrogants. En aquest context de transformació, l’objectiu principal del Simposi és entendre i debatre, des d’una mirada interdisciplinar, el complex i ambivalent procés de redefinició de la maternitat i la paternitat.

Ponents (per ordre d’intervenció):

• María Jesús Izquierdo, doctora en Sociologia i professora de la Universitat Autònoma de Barcelona.
  • Julita Oliveras, doctora en Ciències Biològiques per la Universitat Politècnica de Catalunya i professora de la UVic-UCC.
  • Marta Roca i Escoda, doctora en Sociologia per la Université de Genève i professora de la Université de Lausanne.
  • Noelia Igareda, doctora en Dret per la UAB i professora a la UAB i a la UVic-UCC.
  • Pam Alldred, doctora en Psicologia i senior lecturer a Brunel University.
  • Caterina Riba, doctora en Literatura per la UVic i Màster en Literatura Comparada per París IV-Sorbona.
  • Ana M. Palomo, llicenciada en Història de l’Art per la UB, professora de la UVic-UCC i comissària d’exposicions.
  • Eva Espasa, doctora en Filologia Anglesa per la Universitat de Barcelona (UB) i professora a la UVic-UCC.
  • Carme Sanmartí, doctora en Història Contemporània per la UB i professora a la UVic-UCC.