En el marc del Programa Escola i Universitat de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, s’han dut a terme 2 projectes de recerca finançats per l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca de la Generalitat de Catalunya (AGAUR) dins el programa de Millora de la Formació Inicial de Mestres (MIF), i liderats pel Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la mateixa universitat:
- L’escola a la Universitat: un nou context per aprendre a fer de mestre/a (projecte EU), amb referència 2020 ARMIF 00007.
- Del currículum a l’aula: eines i recursos per aprendre a guiar la construcció de coneixement a través del diàleg (projecte DIALEDU), amb referència 2023 ARMIF 00026. Actualment en execució.
El projecte EU té com a objectiu que la relació entre el món acadèmic i l’exercici professional tingui lloc directament a les aules i laboratoris especialitzats dels estudis de mestre de la Universitat, amb el propòsit que aquesta relació contribueixi a la millora de la formació inicial de mestres. El projecte ha comptat amb la participació de 7 universitats (UVic-UCC, UB, UAB, UdG, URV, UdL, UdA) i de diverses escoles de la comarca d’Osona.
El projecte DIALEDU té com a objectiu contribuir a millorar la capacitat dels futurs i futures docents d’educació primària per situar el diàleg a l’aula entre mestres i alumnat com a element clau del procés de construcció de nou coneixement en dominis específics, tant en els moments de planificació de les seves intervencions didàctiques com, sobretot, en els moments d’actuació real a l’aula i de reflexió crítica sobre la seva pròpia pràctica. El projecte compta amb la participació de 4 universitats (UVic-UCC, UB, UdG, URV) i de diverses escoles de la comarca d’Osona. La informació sobre aquest projecte disponible en aquest lloc web és encara molt incipient, atès que es troba en període d’execució.
El projecte EU s’inicia el curs 20-21. Per fer-ho possible, el professorat i estudiantat de la universitat de la UVic-UCC de les didàctiques específiques es coordinen amb els mestres d’educació́ infantil i primària de les escoles de l’entorn per planificar seqüències didàctiques contextualitzades als centres i la seva realitat partint sempre de metodologies innovadores. Els nens i nenes de les escoles que participen a Escola i Universitat van a la universitat entre cinc i deu sessions (un matí o tarda cada setmana) al llarg d’un semestre fent les activitats que l’estudiantat dels graus haurà dissenyat en el marc de les assignatures de les didàctiques específiques. Amb aquest projecte els futurs mestres posaran en pràctica les propostes bo i centrant l’atenció en la innovació educativa i sempre acompanyats pels professionals en actiu. Amb EU la construcció de coneixement dels infants esdevé un element clau en la formació inicial de l’estudiantat dels diferents graus.
El projecte EU s’emmarca dins el projecte Creuant Mirades de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC, el qual aplega un conjunt de projectes singulars de la facultat que tenen com a finalitat vetllar per una formació inicial de qualitat que tingui molt en compte el territori i les bones pràctiques vinculades amb l’exercici professional.