La reconfiguració d’antics formats, l’aparició de noves lògiques narratives, industrials i legals o l’existència d’innovadors paradigmes relacionals estan envaint la indústria de la comunicació. El sorgiment de nous actors desintermediaris està afectant seriosament l’status quo industrial de totes les activitats del sector: la premsa, la comunicació audiovisual, la publicitat, les relacions públiques, l’educació i, fins i tot, la política.
La indústria cultural hegemònica del segle XX viu un complex debat. Les diverses propostes d’acció poden mantenir pràctiques de mercat en crisi o bé incloure petites dosis d’innovació; o, també, una sortida pot ser aliar-se amb els nous actors.
Els sectors més agressius -bona part de la indústria discogràfica, per exemple arriben a criminalitzar els usuaris més joves, a causa de la seva incapacitat per innovar en les pràctiques de producció i distribució.
Tres variables són ara dominants en el nou ecosistema de reintermediació:
- reduir els costos finals dels productes
- accelerar l’intercanvi entre el productor i l’usuari
- oferir usabilitat (1 click), curació i focus
En la geekonomia, el client pagarà, però ara com a patrocinador a qui s’oferirà una més gran transparència i es donarà un valor afegit als productes que es volen obtenir.
L’objectiu d’aquesta nova edició de l’e-week 2011 és reunir i promoure un diàleg fructífer entre l’alumnat de la Universitat de Vic i els experts convidats per conèixer les noves alternatives professionals a la crisi. Un diàleg que, sens dubte, tractarà l’emprenedoria, el risc o la innovació. Així, entre tots, cercarem conèixer claus per contribuir al disseny de l’ecosistema industrial de la comunicació del segle XXI.
Els joves professionals són els nous escribes del món postdigital. Uns joves capaços de crear nous instruments, apropiar-se els ja creats o configurar, a la seva mida, els nous productes.
Benvinguts al final de l’escassesa. El més radical és la norma. Si no hi ha feina, s’inventa. Dissenyar en els marges i en la llarga cua és determinant per fer-se un espai als nínxols del mercat. Aquest és el camí dels estudis d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic!