Manel Arroyo, vicepresident de Màrqueting i Comunicació del FC Barcelona, ha defensat l’elecció de la japonesa Rakuten com a nou patrocinador de la samarreta del primer equip de futbol de l’entitat, en una conferència multitudinària a la UVic-UCC aquest passat dijous a la tarda, en el marc de la Setmana Digital, l’e-Week. Arroyo ha exposat que “Rakuten ajudarà a millorar la digitalització del club, i el Barça apropar Rakuten al lideratge d’ Amazon”, en clara referència en el win-win que suposa pel club associar-se en el gegant l’e-commerce japonès a efectes d’explorar mercats digitals, així com també la possibilitat que tindrà aquest patrocinador d’associar-se a la marca Barça per internacionalitzar encara més les seves activitats.
Rakuten, el nou patrocinador de la samarreta blaugrana, és la primera plataforma online de compra a Japó, i pretén fer-li la competència a nivell internacional al gegant Amazon, en part gràcies a la notorietat associada en aquest patrocini. Referent als nous mercats asiàtics, Arroyo també ha explicat que l’acord amb Mission Hills Group els permetrà créixer a la Xina: “És un mercat complex i la competència dels altres clubs europeus és ferotge. Ens hem associat amb ells per crear : la FCBEscola , un Tour Experience i Botigues a la illa de Hainan i també tenim altres idees que ens ajudaran a créixer en aquella zona”.
A part de l’Àsia, Arroyo també ha obert la porta a una major expansió comercial del club al mercat nord-americà i ha convingut que seria ideal poder disposar d’una franquícia de la Women’s Soccer League, “ja que a Estats Units, el futbol femení és un esport molt seguit. Ens hauria d’ajudar a trobar nous acords de patrocini”. El vicepresident també ha descartat, de moment, potenciar la Superlliga europea, gràcies al nou format que tindrà la Champions League: “Ells [la UEFA] han cedit, nosaltres també. És un primer pas per anar endavant”.
El Barça, “la primera corporació esportiva” del món
Abans de repassar alguns aspectes rellevants de l’actualitat culer, el vicepresident ha exposat dades significatives en el procés de digitalització de l’entitat i la manera com ha d’afrontar les relacions amb les seves audiències. S’ha preguntat, davant d’una audiència d’estudiants dels graus de Publicitat i Relacions Públiques, i Màrqueting i Comunicació Empresarial, com ha progressat el negoci de l’esport avui. “El Barça és la primera corporació esportiva del món, liderant els ingressos amb 659 milions d’euros”. Però, “avui els espectadors ja no són exclusivament els que van a l’estadi. Estem permanentment en contacte amb ells 365 dies a l’any”. Gràcies a la digitalització de la televisió i les xarxes socials, “avui l’espectador està molt a prop dels clubs, les lligues i els esportistes”. De fet, el Barça “podria ser el quart país del món per audiència a les seves xarxes socials, amb 284 milions de seguidors”. “Com monetitzem aquesta audiència?”, es pregunta. “De moment, els monetitzem perquè els nostres patrocinadors donen molt valor a què ells estiguin a la xarxa amb nosaltres”, s’ha auto-respost.
Dorna Sports, un negoci 360 graus per a la producció de la Moto GP
El director general de Dorna Sports ha mostrat com ha evolucionat a les xarxes socials tant el seguiment del Barça com de la Moto GP. Pel que fa a GP, actualment, “a través de totes les xarxes socials arriben a 284 milions de persones; xifra que cada any augmenta exponencialment”, s’ha alegrat.
Arroyo ha explicat que Dorna Sports dóna un servei integral en la producció de la Moto GP, contemplant totes les àrees de negoci i amb una política de “pactes permanents” amb tots els implicats: equips, corredors i federació. En aquest sentit, el vigatà ha exposat algunes de les novetats audiovisuals que s’incorporen en la realització de les curses –“els esports de motor aportem l’element diferenciador amb càmeres amb perspectiva, frontals, des de determinats punts de vista… que en altres esports no tindria massa sentit”–, a la vegada que s’ha alegrat per la fidelitat de l’espectador amb la GP el dia del clàssic. “El Barça-Madrid només ens va retallar un 20% de l’audiència”, ha conclòs.
El ponent, finalment, ha volgut remarcar molt el paper de la generació millennial en la creació i comercialització de nous continguts audiovisuals: “Estem tots intentant seguir les pautes dels millennials […] a aquesta generació li és més fàcil trobar certs continguts en format il·legal que no pas d’una manera legal i rigorosa, per tant l’industria també ha de millorar”.
Deixa un comentari