La guia Orientacions per introduir l’ensenyament responsiu a la formació inicial de mestres és un document elaborat pel Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC), amb la participació de set universitats i diverses escoles del territori. La publicació recull el programa Escola-Universitat, que té com a objectiu establir vincles estrets entre el món acadèmic i l’exercici professional docent.
L’ensenyament responsiu situa l’infant al centre de l’aprenentatge, a partir de les seves idees, coneixements i raonaments. D’aquesta manera, els nens i nenes són reconeguts com a agents epistèmics, i el professorat ha d’escoltar activament, interpretar les seves aportacions i actuar en conseqüència per construir nou coneixement conjunt.

La formació docent és clau en un sistema educatiu que es troba en transició cap a un model centrat en l’alumnat i en la qualitat de les interaccions.

Incorporar l’ensenyament responsiu a la formació inicial dels futurs mestres, permet desenvolupar empatia epistèmica, habilitats de gestió del diàleg i capacitat de reflexió sobre la pràctica. Aquesta formació no pot ser només teòrica, ha d’incloure també l’experiència directa amb infants i l’anàlisi crítica d’aquestes vivències.

L’aplicació del programa Escola-Universitat ha tingut un impacte positiu en tots els agents implicats. Per a les escoles, ha significat la incorporació de noves estratègies i recursos; per als futurs docents, l’oportunitat de connectar teoria i pràctica, prendre consciència dels seus punts forts i àrees de millora i reafirmar la seva vocació; i per a la universitat, la consolidació d’un model formatiu basat en la pràctica i la reflexió, així com la coordinació entre assignatures.

En definitiva, aquest projecte mostra que la innovació en la formació docent implica crear espais on universitat i escola treballin plegades, amb la certesa de què la reflexió sobre la pràctica sigui tan important com la pràctica mateixa.

L’ensenyament responsiu no és només una metodologia, sinó una manera de projectar l’educació que aposta per una formació més humana, democràtica i transformadora.