L’equip del CIFE volem compartir amb vosaltres l’Informe Mundial sobre el Personal Docent, que recentment ha publicat la UNESCO. Aquest fa una anàlisi profunda que alerta sobre una crisi global que amenaça el futur de l’educació: la greu escassetat de docents a escala mundial.
El repte és majúscul. Per assolir l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 4 (ODS 4) i garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat per a tothom l’any 2030, es necessiten 44 milions de docents addicionals a primària i secundària. Aquest dèficit no només és una qüestió numèrica, sinó que també té un alt cost econòmic: uns 120.000 milions de dòlars anuals.
L’escassetat de docents afecta tant els països de renda baixa, especialment a l’Àfrica Subsahariana, com els de renda alta, on el problema es concentra en el relleu generacional: no es capten prou nous docents per substituir els que abandonen la professió. De fet, la taxa mundial d’abandonament a primària gairebé s’ha duplicat des de 2015.
Entre els factors que expliquen aquesta crisi hi ha:
-
Condicions laborals difícils i salaris sovint inferiors als d’altres professions de nivell educatiu similar.
-
Percepció social deteriorada de la docència, especialment entre els joves.
-
Càrrega de treball elevada i manca d’oportunitats de creixement professional.
-
Migració de docents qualificats a països amb millors condicions.
L’informe també destaca la gran variabilitat entre regions. Per exemple, en educació primària, la ràtio d’alumnes per docent capacitat és de 15:1 als països d’ingressos alts, mentre que arriba fins al 52:1 en països d’ingressos baixos, afectant directament la qualitat educativa.
Quines solucions proposa la UNESCO?
Per revertir aquesta situació, l’informe fa una crida a:
-
Redefinir la professió docent com a col·laborativa, creativa i centrada en l’aprenentatge al llarg de la vida.
-
Millorar les condicions laborals, amb salaris competitius i horaris més sostenibles.
-
Donar suport al desenvolupament professional continuat i a programes de mentoratge per a docents novells.
-
Implementar sistemes de gestió i informació per planificar millor les necessitats de personal i millorar la distribució dels docents.
-
Oferir incentius per atraure docents a zones remotes o desfavorides.
Aquest informe, que es publicarà bianualment, vol ser una eina clau per ajudar els països a avançar en el seu compromís global d’apoderar i dignificar la professió docent.
Consulteu l’informe complet aquí