Desmuntant els discursos de l’odi. Alternatives diverses educatives per a aules diverses va ser una formació que es va portar a terme el passat dissabte 1 de març de 2025 per part dels professors de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Joan Callarisa Mas i Albert Izquierdo Grau.

En Joan Callarisa Mas és doctor en Didàctica de les Ciències Socials per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La seva recerca se centra en el treball de les ciències socials a l’aula, a partir de projectes interdisciplinaris que incorporin tot el procés educatiu.

L’Albert Izquierdo Grau és doctor en Didàctica de les Ciències Socials per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La seva recerca se centra en una temàtica controvertida com són els discursos de l’odi i com abordar-los des de l’educació en totes les seves etapes.

 

La formació “Desmuntant els discursos de l’odi. Alternatives diverses educatives per a aules diverses” es va dividir en dues parts. En la primera es van treballar els discursos de l’odi des de la seva definició que creiem que és la més oportuna per tal d’abordar-los a més d’un seguit d’exemples difosos per mitjans de comunicació, persones que es dediquen a crear contingut a les xarxes socials amb una multitud de seguidors i usuaris anònims que participen en les xarxes socials. Els exemples es van mostrar en format vídeo i text i estaven dividits per temàtiques:

1. Exemples de discursos de l’odi xenòfobs.

2. Exemples de discursos de l’odi de gènere i antifeministes.

3. Exemples de discursos de l’odi sobre religió.

4. Exemples de discursos de l’odi homòfobs i LGTBIfòbics

Seguidament, també es van mostrar exemples relacionats amb la propagació de notícies falses, anomenades Fake news i també es van mostrar les estratègies que segueixen els mitjans de comunicació i les agrupacions polítiques d’extrema dreta en la propagació d’aquests tipus de relats. La primera part, la vam tancar amb una reflexió de l’Elisa García Mingo, autora de l’estudi “Jóvenes en la manosfera” on ens comenta que les persones que fins ara creaven continguts eren professionals de la comunicació que estaven sotmesos a un codi deontològic ètic i professional i ara hi ha noves professions que no estan reglades per cap mena de Col·legi professional o escola on s’ensenyi a desenvolupar-les.

La segona part de la sessió es va dedicar a la construcció de contrarrelats de l’odi. Primerament, es va mostrar la base teòrica d’aquesta creació per tal de dotar a les persones assistents a la formació d’eines per portar-ho a terme a les seves aules. Seguidament, es van mostrar exemples de contrarrelats i com grans empreses de l’entreteniment han decidit actuar davant d’aquest tipus de relats.

Finalment, es va deixar una estona perquè les persones assistents a la formació creessin els seus contrarrelats de l’odi i en poguéssim fer una posada en comú entre tots i totes per tal d’ajudar-nos i encoratjar-nos per portar-ho a terme a les nostres escoles i instituts. Aquest espai va servir sobretot per a poder explicar de problemes actuals que hi ha als diferents centres educatius, que els assistents han viscut en primera persona, i sobretot buscar solucions per afrontar-los.

D’aquesta formació n’extraiem coses molt positives i esperem que serveixi per empoderar a les persones que van assistir-hi per seguir treballant en la lluita contra els discursos de l’odi a l’aula.

Text de: joan.callarisa@uvic.cat i albert.izquierdo@uvic.cat


Aquesta proposta ha generat molt interès i estem preparant una segona edició de cara al curs 25-26. Si us interessa, podeu demanar més informació a la nostra adreça electrònica: formacio.cife@uvic.cat.