L’informe Claves para una enseñanza de alta calidad (OCDE, 2025) aprofundeix en les pràctiques docents que han demostrat tenir un impacte significatiu en l’aprenentatge. A partir d’investigació científica i de l’experiència de més de 150 escoles de 40 països, es presenten cinc dimensions essencials de la docència.
1. Compromís cognitiu
Els docents generen reptes adequats, connecten l’aprenentatge amb el món real i fomenten la metacognició. Acompanyen l’alumnat ajustant suport i exigència per afavorir un esforç cognitiu sostingut.
2. Continguts disciplinaris de qualitat
La qualitat del contingut implica explicacions clares, coherents i connectades. El professorat construeix comprensió a partir dels coneixements previs i enllaça idees i habilitats per aprofundir l’aprenentatge.
3. Suport socioemocional
Es posa èmfasi en crear un clima positiu i en ensenyar explícitament habilitats socioemocionals. L’alumnat necessita espais per practicar-les i integrar-les en la seva experiència d’aprenentatge.
4. Interacció a l’aula
La participació activa i equitativa és clau. Les bones preguntes, el debat, la col·laboració i unes rutines de funcionament clares potencien la interacció i el pensament compartit.
5. Avaluació formativa i retroalimentació
L’avaluació contínua orienta tant docent com alumnat. Inclou establir objectius, diagnosticar necessitats, oferir retroacció útil i adaptar la instrucció en temps real.
L’informe destaca que l’evidència sobre l’impacte de les pràctiques varia segons la seva naturalesa, i que encara cal aprofundir en àrees com el compromís cognitiu o el suport socioemocional. També remarca la importància del context: la docència de qualitat depèn tant de les pràctiques del professorat com de les condicions de centre que en faciliten la implementació.
L’informe complet i el resum executiu són accessibles a la web de l’OCDE.




