the-wack-2Un dels temes al quals dediquem l’atenció i la mirada des de l’àmbit de la formació permanent és el que fa referència al gènere i la manera com aquest és percebut i tractat a les escoles. En aquest sentit, un dels grups del CIFE que fa anys que treballa en aquesta línia i amb el qual hem organitzat algunes accions formatives adreçades al territori és el grup d’Educació i Gènere, un grup de formadores vinculat la Càtedra Unesco Dones, Desenvolupament i Cultura. Ens referim a un grup de professores que fan docència als estudis de Mestres i d’Educació social de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i que tenen una trajectòria de formació permanent i recerca vinculada amb temes de gènere, desigualtats, violències, justícia social, drets humans i ciutadania, formen part dels grups de recerca CEIG i GREUV de la Universitat de Vic i conformen el grup de formació Gènere i Educació del CIFE de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.

En aquesta línia i de cara al tercer trimestre d’aquest curs 2015-2016 i el primer i segon trimestre del curs 2016-2017 des del grup de formadores i el CIFE hem posat en marxa el Projecte CaLyDOsKOpI: més enllà de la coeducació per a tots aquelles centres d’infantil i primària del territori que s’hi vulguin acollir. I per a donar-ne a conèixer els seus principals trets hem entrevistat la coordinadora del projecte i membre de l’equip de formadores, la professora Rosa Guitart i Aced, a qui agraïm la seva disponibilitat.

Què és el projecte CaLyDOsKOpI?

El projecte  CaLyDOsKOpI  és una proposta de reflexió sobre l’escola i el nostre fer educatiu, de ideació d’una educació per a la igualtat i d’acció de pràctiques justes no discriminatòries. Una proposta de pensament i acció sobre el sexisme i les discriminacions que per raó de sexe, d’identitat o d’expressió de gènere o  d’orientació afectiva/sexual es donen a la societat que ens envolta i que apareixen a les escoles de formes ben diverses.  Té l’objectiu de crear pensament crític conjunt en diàleg i d’implantar accions transformadores a les escoles a partir de la implicació del seu  professorat.

Perquè ara, avui i aquí un projecte com el que proposeu?

Perquè a casa nostra, als centres educatius parlar de gènere s’ha centrat en les desigualtats que han patit i pateixen les dones al llarg dels temps. Em refereixo amb això, a discriminacions que no sols s’han posat de manifest històricament en l’accés a l’escolarització i ensenyaments superiors o en els currículums diferenciats per nois i noies que teníem fins els anys 70, sinó  també en la supremacia del coneixement i cultura masculina, en les sortides i situacions professionals a les que accedeix cada sexe que ens trobem en l’actualitat o en els models interrelacionals  que s’estableixen entre noies i nois. Si aquest mirada és necessària, ens proposem anar més enllà i repensar les nostres creences i les nostres practiques així com posar sobre la taula i evidenciar discriminacions i desigualtats que ens passen desapercebudes.

No hem avançat ja en tot el que us proposeu com per promoure’n ara aquesta actuació?

Se’ns parla de què hem d’entendre per coeducació i sembla que el tema ja està abordat i en vies de solució. Hem avançat: hi ha lleis que ajuden i hem progressat envers la igualtat, però no n’hi ha prou amb el que s’indica en la legislació, una legislació que en segons quins aspectes s’ha quedat curta. Els pensaments, les creences, les actituds, les accions o els grups de poder socials, econòmics, religiosos o polítics que les mantenen no canvien només pel fet que  apareguin lleis i normatives. A més,  en aquestes lleis hi ha desfasament entre el que indiquen i la realitat social o les pràctiques que ens trobem a les escoles.

En aquest context què hem d’entendre per coeducació?

Els esforços del treball sobre l’abolició del sexisme i de la igualtat entre dones i homes a l’escola s’han vehiculat a partir del que s’ha denominat escola coeducativa. El concepte coeducació té interpretacions i caracteritzacions diverses que fan que quan s’aplica a l’escola no tothom l’entengui o el posi en pràctica de la mateixa manera. No obstant això, podríem generalitzar que la coeducació a l’escola es relaciona amb els conceptes de gènere i  d’igualtat centrant la seva atenció en la igualtat de gènere, en la discriminació del gènere femení, en la invisibilitat de la cultura i sabers femenins o en la violència de gènere.

I a través de quins objectius es treballa aquesta coeducació que veieu present a les escoles?

A partir d’aquesta manera d’abordar la coeducació hi podem trobar objectius adjudicats a l’escola coeducativa, com ara abolir els poders i les jerarquies establertes entre els gèneres, assolir la igualtat entre nenes i nens, replantejar els rols de gènere atribuïts, especialment els que limiten les llibertats de les dones, o també recuperar i valorar els coneixements aportats per les dones al llarg de la història. I plantejada la coeducació amb aquesta mirada, com a grup,  creiem que queden pendents aspectes sobre els que cal reflexionar.

Com ara quins?

Doncs el fet que es qüestionen les característiques dels models de gènere, però que el qüestionament es centri més en les característiques atorgades que en els elements estructurals i ideològics que han creat els models i els mantenen. O també que no es qüestioni el propi constructe ni les limitacions que imposa ni la significació donada a les característiques del model normatiu (femella-dona-blanca-heterosexual,  mascle-home-blanc-heterosexual) sinó que el normalitza i el continua reproduint. L’escola, fins i tot la que es considera que és coeducativa, difícilment para atenció a les discriminacions que pateixen les persones que no segueixen els models de gènere establert (nenes i nens) o que tenen identitat o expressió de gènere o  d’orientació afectiva/sexual diferent a l’establerta. Continuem oferint espais on moure’ns totes plegades que són normatius, on les possibilitats del que ser, fer i sentir continuen estan establertes per incidència o per omissió i on la diversitat de gèneres, no és planteja com opcions a escollir

No hi ha dubte que amb tot el que ens ha expressat i compartit la Rosa hi ha prou motius com per posar-nos com a centres a treballar-hi. En definitiva, doncs, una proposta interessant per a totes aquelles escoles que vulguin crear pensament crític conjunt en diàleg i implantar accions transformadores.

Si voleu més informació i detalls sobre el projecte i la proposta formativa us animem a descarregar-vos aquest document, Projecte CaLyDOsKOpI: més enllà de la coeducació.

Sobre la imatge que acompanya aquesta entrada:

https://mariabiah.files.wordpress.com/2010/02/the-wack-twister1.jpg