IRIS-CC: instrument d’equilibri territorial

with No hi ha comentaris

Article d’opinió de Marina Geli

El passat sis de maig es va fer l’acte fundacional de l’Institut de Recerca i Innovació en Salut i Ciències de la Vida a la Catalunya Central, IRIS-CC. L’aliança entre la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i les institucions sanitàries i sociosanitàries de la Catalunya Central s’han unit perquè aquest territori tingui un instrument de recerca i innovació en Salut igual que la resta del país. Aquest ha d’esdevenir una oportunitat solvent d’equilibri territorial i cohesió social.

La Catalunya Central és una regió del pla de vegueries de Catalunya configurada en el Pla Territorial per sis comarques: Osona, Bages, Moianès, Berguedà, Solsonès i l’Anoia, entorn de 500.000 habitants i 4.859 km 2. La comarca de l’Anoia està migrant cap a la vegueria del Penedès i la seva vinculació és amb la Universitat de Lleida i no amb la UVic-UCC La Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya ha fet de cohesionador, d’amalgama d’un territori més extens, des de la federació del 2014 entre la Fundació Universitària Balmes i La Fundació Universitària Bages. El territori d’influència de la UVIc-UCC arriba, des de Vic i Manresa a les comarques d’Osona, Bages, Moianès, Garrotxa, Ripollès, Berguedà, Solsonès i Cerdanya. Els alcaldes/alcaldesses dels principals municipis d’aquestes formen part de la governança de la institució universitària. A part del Campus de Vic i Manresa, la UVic-UCC, des de la centralitat geogràfica del país, ha fet aliances a l’àrea metropolitana, a Granollers on hi ha seu universitària i recentment a BCN amb la incorporació de la Fundació Elisava, històrica i prestigiosa escola de disseny.

«L’onzè institut de recerca en salut de Catalunya a la Catalunya Central ha de respondre a l’equitat territorial»

Accés a l’article complet de Marina Geli, “IRIS-CC: instrument d’equilibri territorial” (publicat a Nació Digital)