II Congrés Internacional de Bioètica. Horitzons de Bioètica

with No hi ha comentaris

El II Congrés Internacional de Bioètica es celebrarà els pròxims dies 17 i 18 de novembre de 2022 a la UVic-UCC, en línia de continuïtat amb el primer congrés, celebrat el gener de 2019.

El lema escollit en aquesta ocasió és “Horitzons de Bioètica”, perquè es vol reflexionar de manera compartida sobre alguns dels temes més actuals de la bioètica que ens interroguen ja en el present i ens situen cap al futur. El congrés s’organitzarà al voltant de quatre eixos temàtics:

L’impacte de les biotecnologies: salut i benestar. El poder tecnològic posa a les nostres mans el nostre propi destí, com mai havia passat en la història de la humanitat, i per això hem de reflexionar sobre com gestionar de forma creativa i responsable aquest enorme poder.
L’ètica aplicada en els diferents àmbits de la vida social: la crisi sanitària de la COVID-19 ha fet trontollar el món sencer. Aquesta situació ens ha ajudat a prendre consciència de la importància de l’ètica en una societat, a través de la feina exemplar de tots els professionals implicats, la dificultat de la presa de decisions limitadores de drets i la corresponsabilitat de la ciutadania. Voldrem reflexionar sobre com hem de continuar donant valor a l’ètica personal, social i professional així com de les organitzacions, també en context de normalitat, sense necessitat de grans crisis.
Els reptes de la pedagogia de la bioètica: aprendre a actuar èticament quan s’exerceix una professió continua sent una de les principals preocupacions dels docents, dels membres de comitès d’ètica, dels gestors de l’àmbit de la salut. Per això és interessant compartir els desenvolupaments en innovació docent, tant en centres d’educació secundària i universitària, com a institucions sanitàries.
La gestió de la fi de la vida: la nostra societat no se sent còmoda davant la mort. N’hi ha que volen evitar-la, com desitja el moviment transhumanista, i n’hi ha que reivindiquen el seu dret a decidir en quin moment posen fi a la seva vida, a través de l’eutanàsia o el suïcidi assistit. Aquestes dues formes de situar-se davant la mort constitueixen un àmbit de debat molt interessant, més encara des de que a Espanya va entrar en vigor i està sent aplicada la Llei orgànica 3/2021 de regulació de l’eutanàsia.
Es farà una combinació de conferències magistrals amb taules rodones. Donarem a les taules rodones un format àgil de debat obert entre experts, en què puguem participar tots de forma activa.