Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

• Aquest esdeveniment ja ha passat.

II Jornada de Treball, Vic Ciutat Cuidadora

Dijous, 3 maig 2018 a les 9:00 - 14:00

Títol “Atenció comunitària integral integrada a persones amb malaltia avançada i al final de la vida”: reflexió compartida serveis sanitaris i socials comunitaris i societat

Organitzen:
Càtedra ICO/UVIC/UCC de Cures pal·liatives
Àrea de Benestar i Família. Ajuntament de Vic

Objectius

• Promocionar les accions socials i sanitàries comunitàries integrades a persones en final de vida, amb la participació de la societat
• Fomentar la participació ciutadana

Dirigit a:

• Professionals i organitzacions amb intervenció/atenció comunitària de persones amb malaltia avançada i al final de la vida: serveis sanitaris, sociosanitaris i socials, professionals
• Serveis socials comunitaris d’Ajuntaments
• Organitzacions socials: associacions de veïns, de voluntariat, de pacients, entitats religioses, ONG’s, culturals, escoles i d’altres

Introducció
Les malalties o condicions cròniques avançades causen el 75% de la mortalitat i afecten al 1.5% de la població de Catalunya. Estimen que el 0.4% pateixen també de dificultats de caràcter social tals com la pobresa, la solitud, o les d’accés llar.
La resposta adequada a les seves necessitats requereix d’un model d’atenció integral centrat en la persona, que tingui en compte les seves necessitats multidimensionals. També, requereix d’un model d’organització integrat, que posi en comú els diferents dispositius assistencials d’un territori, amb visió poblacional, de salut pública i orientació comunitària, identificant la població diana, millorant l’atenció en tots els serveis desenvolupant rutes assistencials integrades, amb especial atenció a les transicions. Els projectes d’atenció integrada apliquen aquests principis.

Addicionalment, cal de involucrar la societat de manera més activa, amb la participació social i el lideratge de les organitzacions socials, amb l’objectiu de promoure actituds culturals i socials envers el final de la vida, així com establint mecanismes de suport i acompanyament de les persones en situació de final de vida, especialment aquelles que tinguin necessitats de caràcter social associades. Els programes de ciutats cuidadores o compassives adrecen aquest reptes mitjançant la participació activa de totes les organitzacions.
El repte actual més rellevant consisteix en promoure i aconseguir programes integrats que posin en comú a totes les iniciatives en un territori, compartint valors (humanisme, suport a persones vulnerables), objectius i accions centrades en la millora de la qualitat de vida de les persones en situació de malaltia avançada.

PROGRAMA (Alguns Ponents pendents de determinar)
Acollida
9.00 a 9.15h.
Conferències plenàries breus:
9.15 a 10.00h.

• Líders socials i sanitaris FRANCESC VENTURA-FRANCESC IGLESIES-SEBASTIÀ SANTAEUGENIA
• Projecte de gestió d’atenció complexa d’Osona (PGAC Osona) JORDI ROCA
• Projecte de Vic, Ciutat Cuidadora XAVIER GÓMEZ-SÍLVIA MATEU

Pausa Cafè
Sessions específiques (E1, E2 i E3)
10.15 a 12.30h.
Els tallers es portaran a terme amb experiències laborals amb una intervenció de 5 minuts de durada per cada ponent. Hi podrà intervindre pacients experts, representants d’organitzacions socials, moderadors i relators.

E1) SESSIÓ SERVEIS SANITARIS COMUNITARIS

• Moderador/a: Marta Serrarols
• Relator/a: (seleccionar in situ)
1. Sistema integrat (AP ICS Baix Llobregat): NURIA GUTIERREZ
2. Equips de suport: (PADES Catalunya): JOSEP FABREGÓ
3. Experiències possibles: Atenció primària ICS Tona, : MANOLI CANTILLO
4. Altres: Treball social sanitari PADES: ROSOR LLORENS
 Cuidador o Pacient expert
 Representant entitat social.

(E2) SESSIÓ SERVEIS SOCIALS COMUNITARIS

• Moderador/a: Sílvia Mateu
• Relator/a (seleccionar in situ)
• Convidats:
1. Experiència de serveis socials integrats : TÈIA FÀBREGA-Directora Consorcid’Acció Social de la Garrotxa.
2. Experiència de serveis social: PACHI RIVAS SILVA – Técnica referent del Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona. EVA CARRASCO MARIMON – Responable d’Acció Comunitària i participació de Tunstall Televida

3. Entitat i cuidadora experta: ANNA VILARDELL. Associació de Familiars de malalts d’Alzheimer d’Osona (AFMADO).
4. Fundació La Caixa: MIREIA RIBAS. Projecte Intervenció Comunitària Intercultural (ICI)

(E3) SESSIÓ ATENCIÓ RESIDENCIAL

• Moderador/a: Montse Blasco
• Relator/a: (seleccionar in situ)
• Convidats:
1. Entitat residencial 1: ROSA TORRES-Metge Geriatra de la Residència El Nadal (Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic).
2. Experiència Pacient: Sra. ANTONIETA GUARDIOLA –Residència El Nadal de Vic.
3. Entitat residencial 2: Mª DOLORS FITÓ-Directora Tècnica Residència Sant Andreu (Sant Andreu Salut-Manresa)
4. Representant entitat social ELISENDA SERRA-Coordinadora de centres de gent gran de SUMAR.

*Amb la col·laboració de FEATE i ACRA

Sessió Transversal i Conclusions:

12.30 a 14.00h (E1+E2+ E3)

• Moderador/a: Jordi Amblàs i Xavier Gómez Batiste
• Relator/a: els dels Tallers