Alumnes amb altes capacitats: èxit o fracàs?

with No hi ha comentaris

Article d’opinió de Marina Geli

Aproximadament el 2% dels nens/nenes tenen un quocient intel·lectual (QI) superior a 130 (escala de Wechsler) identificats com a altes capacitats. Cal també seguir els nens amb QI 120-130. Però el concepte “altes capacitats” va molt més enllà de les capacitats Intel·lectuals.

Hi ha una base de diversitat genètica (neurolobiológica) que comporta variacions en la zona cortical frontal i parietal, identificades amb els processos cognitius, amb el raonament. Tenen major asimetria cortical cerebral. Ara bé, aquesta predisposició genètica que, segons els científics, genera major plasticitat cerebral dependrà dels estímuls  externs per la seva expressió. Serà l’entorn (família, educació, ..) que farà que aquesta base de circuits neuronals activats esdevinguin talent efectiu.

Els premis Nobel tenen una mitjana de QI de 145. Hipatia, Goethe, Miguel Angel, Marie Curie, Einstein, Picasso,Steve Jobs, Stephen Hawking, Gary Kasparov, Zhao Bowen, Bill Gates, Geena Davis, Sharon Stone, Jodie Foster, Simone de Beauvoir, Marilyn vos Savant,… persones superdotades reconegudes.

L’èxit o fracàs escolar, personal o social, dependrà de l’equilibri o patiment emocional. Les intervencions psicopedagògiques són la clau per emergir el talent

Accés a l’article complet de Marina Geli, ”Alumnes amb altes capacitats: èxit o fracàs?” (publicat a Nació Digital)