Albert Serra: ‘La Càtedra permet que la UVic-UCC sigui molt innovadora en temes de serveis socials i això li pot donar molta visibilitat’

with No hi ha comentaris

Albert-SerraAlbert Serra i Martín és professor associat d’Esade i director executiu de la Càtedra de Serveis Socials de la UVic-UCC, juntament amb Mireia Subirana, que n’és la directora acadèmica. Ha estat gerent de Benestar Social de l’Ajuntament de Barcelona; gerent de l’Institut d’Estudis Metropolitans de Barcelona; gerent de diversos col·legis professionals, entre altres càrrecs, i ha desenvolupat treballs de consultoria per a les principals administracions públiques espanyoles, les Nacions Unides, el Banco Interamericano de Desarrollo i la Unió Europea. Avui Albert Serra ha pronunciat la conferència inaugural de la segona edició del Màster en Atenció Integral i Centrada en les Persones.

Què és la càtedra de Serveis Socials?
La Càtedra de Serveis Socials sorgeix d’un acord entre la UVic-UCC i el Departament de Benestar i Família amb l’objectiu de promoure la recerca i la transferència de coneixement en l’àmbit del serveis socials. El Departament és conscient que el sector dels serveis socials té molta feblesa a nivell de recerca i de creació de coneixement i per tant vam recuperar aquesta càtedra, que ja feia un parell o tres anys que funcionava, per donar-li la missió de crear coneixement des d’una òptica aplicada, i també acadèmica, de manera que satisfés tant les necessitats del Departament com de la pròpia Universitat.

Quins són els principals objectius?
La Càtedra té dos objectius clars. D’una banda dotar d’eines i recursos els professionals dels Serveis Socials per tal que puguin millorar tècnicament la seva feina i, de l’altra, contribuir al desenvolupament i a la gestió de l’estructura organitzativa del sistema dels serveis socials.

La Càtedra és fruit de l’aliança entre el Departament de Benestar Social i Família i la UVic-UCC. Per què és estratègica aquesta aliança?
Es estratègica perquè en l’àmbit dels serveis socials no hi ha cap altre centre de recerca especialment reconegut que tingui aquesta vocació investigadora i de coneixement universitari. A Catalunya hi ha una pila de societats científiques mèdiques, per exemple, però hi ha molt poca cosa en recerca al voltant dels serveis socials. També és una aliança molt coherent, ja que per dimensions, la Càtedra es pot desenvolupar perfectament dins la UVic, cosa que segurament no passaria enmig d’una altra gran universitat. Per últim, també és un tema de qualitat. El fet que la UVic sigui una universitat jove, dinàmica, acostumada al treball en cooperació i amb vocació de donar servei a tot el territori la fan un molt bon partner per fer innovació.

Quins projectes està portant a terme en aquests moments?
Hem fet un primer any de rodatge i hem impulsat uns quants projectes. Hem fet un estudi sobre l’oferta formativa en serveis socials a Catalunya amb el doble objectiu d’informar els professionals del que està passant a nivell formatiu a Catalunya d’una banda, però també assessorar la UVic sobre com ha d’enfocar la seva oferta i saber en què pot aportar més valor. Un dels altres projectes que hem tirat endavant ha estat el desenvolupament d’un model de primera entrevista per als professionals del sector dels serves socials. També, aprofitant que una osonenca està treballant al Regne Unit, hem fet un estudi de la carrera professional en Serveis Socials a Anglaterra i hem estudiat els sistemes d’informació que utilitzen els serveis territorials d’atenció primària, que ens servirà de base per concretar quins sistemes tecnològics caldrà implantar en el futur.
Hi ha una altra línia de treball que són estudis que ens encarrega el mateix Departament de Benestar. En aquest sentit hem rebut l’encàrrec de desenvolupar la metodologia necessària per portar a terme el Pla Estratègic dels Serveis Socials a Catalunya, i també la confecció de la cartera de serveis socials. Per últim, hem fet una enquesta a 2.500 persones sobre la situació dels serveis socials, i tot i que encara no tenim dades treballades, tenim la impressió que es podrà constituir com a eina estable de gestió del sistema.
Ja ho veieu, en un any hem fet una feinada!

Què aporta la Càtedra al conjunt de la UVic-UCC?
Jo crec que la Càtedra està generant una dinàmica molt positiva amb la Universitat. Encaixa perfectament pel seu tarannà i per l’aposta que ha fet en l’àmbit de la salut. També crea sinergies amb el sistema d’atenció sanitari d’Osona, que està molt ben reconegut arreu. Per últim, suposa que la UVic-UCC pugui ser puntera i innovadora en un àmbit en què de moment no té competència, i això li pot donar molta visibilitat.