El passat dimecres 28 d’octubre, en el marc de l’Activitat Transversal de la UVic-UCC i l’assignatura d’Ecosistemes Terrestres del Grau de Biologia de la Facultat de Ciències i Tecnologia, Vera Zina, investigadora del Centro de Estudios Forestais de l’Instituto Superior de Agronomia de la Universidade de Lisboa (ISA/ULisboa), va impartir la videoconferència online: “Biology and ecology of Iberian Ants”.

Entre el 2020 i el 2021, aquesta enginyera agrònoma està fent una estada de recerca al Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis de la UVic-UCC, amb seu al Museu del Ter de Manlleu, associada a la seva tesi doctoral, “Ants as storytellers in Mediterranean riverscapes”, codirigida pels professors José Carlos Franco, de l’ISA/ULisboa, i Marc Ordeix, del CERM-UVic-UCC. La tardor del 2018 ja hi havia fet una altra estada, en el marc del projecte LiFE Alnus, durant la qual va poder mostrejar les formigues dels boscos de ribera dels rius Segre, Ter i Congost.

En aquesta conferència, Vera Zina va destacar el paper de les formigues com un component molt important de la biodiversitat i el funcionament dels ecosistemes, pel fet d’estar implicades en un gran nombre d’interaccions que contribueixen a la regulació i a la supervivència de molts organismes. A la península ibèrica hi ha unes 270 espècies de formigues de les 15.000 descrites a tot el món. Vera va descriure dos casos d’estudi. Un referent a l’impacte econòmic i ecològic de la formiga argentina, que elimina pràcticament totes les espècies de formigues (i marietes), excepte en alguns ambients, on topa amb alguna de les espècies de formigues mediterrànies dominants, omnívores. L’altre cas d’estudi es va centrar en l’ús de les formigues com a indicadores de les pertorbacions humanes a dos ambients: els conreus de cítrics i les ribes dels rius. Als boscos dels rius catalans, hi ha trobat 22 espècies diferents, que hi varien segons el seu grau de conservació, en funció de la seva maduresa, fragmentació i pèrdua de naturalitat.