Un total de 6.457 persones han participat en algun dels tallers i alguna de les activitats d’educació ambiental i divulgació científica organitzats pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l’Àrea Ambiental del Museu del Ter, durant el curs 2023-2024.

Aquesta xifra suposa 2.780 persones més, un increment del 43,1%, respecte a l’any 2015, moment en què el centre de recerca va disposar dels primers indicadors, i 847 persones més que l’any 2022, la qual cosa suposa un increment del 13,1%. Concretament, aquest darrer any 3.513 alumnes han participat en algun dels tallers de l’oferta educativa del Museu del Ter i 2.944 persones més de diversos públics han assistit a altres activitats d’educació ambiental i divulgació científica. Aquestes últimes s’han distribuït de la manera següent: 452 persones han assistit a les Sortides Naturalistes a Osona 2023; 583 estudiants, al Dia del Medi Ambient de Vic; 183 estudiants, a la Setmana Ambiental de Manlleu, i 1.726 persones, a altres activitats com els tallers del projecte “Guilleries a l’escola” per a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona i la Nit de la Recerca a la Catalunya Central, entre d’altres.

Algunes d’aquestes activitats, de cap de setmana, com les sortides naturalistes “Descobreix els sistemes naturals”, permeten al públic general conèixer la geologia, la flora i la fauna, en coordinació amb el Grup de Naturalistes d’Osona i la Institució Catalana d’Història Natural. Per al públic en general, també s’ofereixen activitats regulars, com ara els Diumenges a la vora del Ter del Museu del Ter , que tenen lloc un diumenge de cada mes i inclouen dues sortides tallers: “Observació d’ocells de riu” i “Investiguem l’estat de salut del riu Ter a Manlleu”.

Els tallers de l’oferta educativa del Museu de Ter, organitzats a través del CERM, estan orientats a un públic escolar ampli, des d’infants de cicle infantil (I4-I5 anys) fins a estudiants de batxillerat. En aquests tallers, els estudiants adopten el rol dels investigadors i les investigadores del CERM, amb l’objectiu de conèixer i interpretar la diversitat i l’ecosistema del riu Ter des de diversos vessants. Particularment, se centren a determinar l’estat ecològic del riu a partir dels macroinvertebrats aquàtics com a bioindicadors, identificant-los amb lupes binoculars a l’Aula del Riu, conèixer la vegetació de ribera i analitzar els paràmetres fisicoquímics de l’aigua.

L’activitat divulgadora del CERM es materialitza també amb llocs web de divulgació científica entorn dels rius, com el Coneix el riu del Museu del Ter, que reuneix informació en tres idiomes sobre macroinvertebrats, peixos, amfibis, rèptils i mamífers, ocells i vegetació de ribera, i que té una gran repercussió, amb xifres rellevants de visitants d’arreu del món. Aquest centre, a més, té un gran nombre de publicacions i altres recursos educatius.

El Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM; http://mon.uvic.cat/cerm) orienta la seva activitat a quatre àrees principals: la recerca científica i la transferència de coneixement, l’educació ambiental i la divulgació científica, la conservació i la restauració ecològica de rius i altres ambients aquàtics continentals, i la participació en el desplegament del Museu del Ter com a museu de ciències naturals.