- La xifra suposa un increment del 34,4 % respecte al públic de l’any 2015
- En concret, 2.758 alumnes han fet algun dels Tallers de l’Oferta Educativa del Museu del Ter 2022 i 2.852 persones han assistit a altres activitats naturalistes
- L’objectiu del centre de la UVic-UCC i Àrea Ambiental del Museu del Ter és fomentar l’esperit crític i apropar la recerca científica als estudiants i el conjunt de la població
Un total de 5.610 persones han participat en algun dels tallers i activitats d’educació ambiental i divulgació científica organitzats pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i Àrea Ambiental del Museu del Ter, durant el curs 2022-2023. Aquesta xifra suposa 1.933 persones més (un increment del 34,4 %) respecte l’any 2015, moment en què el centre de recerca disposa dels primers indicadors.
Concretament, aquest darrer curs escolar 2.758 alumnes han fet algun dels Tallers de l’Oferta Educativa del Museu del Ter 2022 i 2.852 persones més de públics diversos han assistit a altres activitats d’educació ambiental i divulgació científica. Aquestes últimes s’han repartit de la següent manera: 630 assistents a les Sortides Naturalistes a Osona 2022, 500 estudiants al Dia del Medi Ambient de Vic, 50 estudiants als Tallers del projecte ‘Guilleries a l’escola’ per a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona a la riera Major i 1.672 assistents a altres activitats (Setmana Ambiental de Manlleu, Campus Natura de la Fundació Catalunya-La Pedrera, activitats a la Nit de la Recerca a la Catalunya Central, etc.)
Els Tallers de l’Oferta Educativa del Museu de Ter estan orientats a un públic escolar molt ampli, des d’infants de cicle infantil (P4-P5) fins a estudiants de Batxillerat, amb l’objectiu de conèixer i interpretar la diversitat i l’ecosistema del riu Ter des de diferents vessants. Per al públic en general, el CERM ofereix activitats molt diverses, algunes d’elles de cap de setmana com ara les sortides naturalístiques ‘Descobreix els sistemes naturals’. Aquestes permeten al públic familiar i general conèixer l’entorn de la comarca, amb la seva flora i fauna, en coordinació amb el Grup de Naturalistes d’Osona i la Institució Catalana d’Història Natural.
L’activitat divulgadora del CERM es materialitza també amb llocs web de divulgació científica entorn dels rius com ara Coneix el riu, que reuneix informació en tres idiomes sobre macroinvertebrats, peixos, amfibis, rèptils i mamífers, ocells i vegetació de ribera, que ha tingut una gran repercussió, amb visitants d’arreu del món. El centre, a més, compta amb un gran nombre de publicacions i altres recursos educatius.
Voluntat de fomentar l’esperit crític
L’educació ambiental i la divulgació científica són elements essencials del CERM i estan orientades a “fomentar l’esperit crític per a l’observació i la recerca científica com a eines per a comprendre el món i les seves problemàtiques i el paper que hi juguen els ciutadans”, explica Marc Ordeix, director del CERM. Tant als tallers com a les altres activitats que s’organitzen s’ofereixen les eines perquè l’alumnat pugui viure l’experiència de participar en un projecte de recerca “semblant als que duen a terme els investigadors i les investigadores del CERM, fomentant la col·laboració i la cooperació entre totes les persones participants”.
El CERM orienta la seva activitat a quatre vessants: la recerca i la transferència de coneixement, l’educació ambiental i la divulgació científica, la conservació i la restauració ecològica de rius i altres ambients aquàtics continentals, així com en la participació en el desplegament del Museu del Ter com a museu de ciències naturals.