• El projecte “LIFE MIGRATOEBRE”, coordinat científicament pel CERM, allibera 44 exemplars d’esturions al riu Ebre
  • Es tracta d’una fita històrica en què han col·laborat el govern francès i la regió de Nova Aquitània, l’associació MIGADO i l’Institut national de Recherche en Sciences et Technologies pour l’Environnement et l’Agriculture (IRSTEA), que a través del pla de conservació de l’esturió europeu de França han donat 45 esturions nascuts en captivitat perquè siguin alliberats al riu Ebre.

El passat dijous 21 de desembre es va fer una passa important per a la de la recuperació de l’esturió europeu (Acipenser sturio) a Catalunya i el conjunt de la Mediterrània. El projecte LIFE MIGRATOEBRE, del qual Marc Ordeix del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya n’és el coordinador científic, va reintroduir 44 exemplars d’esturions (Acipenser sturio) al riu Ebre.

Aquest peix es va extingir a mitjans del segle XX a conseqüència de la sobreexplotació pesquera, igual que en altres rius, la contaminació i la construcció de preses i assuts als rius, que van limitar el seu accés a les àrees reproducció. Els esturions, més enllà de ser coneguts per la fabricació del caviar, són una de les espècies de vertebrats més antigues que viuen al planeta, que varen aparèixer a l’època dels dinosaures. Actualment, però, les poblacions de gran part dels esturions es troben en un estat crític de conservació i, concretament, l’esturió europeu pràcticament només viu, i amb molts dificultats, a la conca dels rius Garona i Dordonya i a l’oceà Atlàntic proper.

El projecte LIFE MIGRATOEBRE ha gestionat la cessió de 45 esturions nascuts en captivitat gràcies a la col·laboració del govern francès, la regió de la Nova Aquitània, l’associació MIGADO i l’Institut national de Recherche en Sciences et Technologies pour l’Environnement et l’Agriculture (IRSTEA). Els peixos es van aclimatar durant unes setmanes a les instal·lacions del centre d’aqüicultura de l’IRTA a La Ràpita fins el dia de l’alliberament al riu, el dijous 21 de desembre.

Durant el període d’aclimatació, als esturions se’ls van implantar uns emissors d’ultrasons perquè l’equip tècnic del projecte pugui seguir els seus moviments, cosa que donarà informació sobre el seu comportament a l’Ebre.

Aquesta és una de les activitats finals del projecte LIFE MIGRATOEBRE, que té com a objectiu millorar la connectivitat del tram baix del riu Ebre, per millorar i conservar la seva biodiversitat i en especial la de les espècies migratòries. Està coordinat per l’IDECE i té com a socis beneficiaris la el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya (que inclou la Direcció General de Pesca i Afers Marítims i el Parc Natural del Delta de l’Ebre) ; la Fundació Catalunya La Pedrera; el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i l’Institut de Recerca i Tecnologies Agroalimentàries (IRTA).

Què s’ha de fer si es troba un esturió?

Si es pesca o es troba un exemplar d’esturió, una espècie protegida, se li farà, com a mínim, una fotografia, s’anotarà la data, el lloc de captura i el codi de l’exemplar (si duu una etiqueta externa) i es retornarà a l’aigua al punt de captura el més aviat possible. Si estigués mort, es guardarà en un lloc refrigerat fins a nou avís. Es trucarà al 112, per comunica-ho i s’enviarà tota la informació possible al correu electrònic bustia_idece@gencat.cat

Què s’ha de fer si es troba un esturió? (tríptic descarregable)