El Centre d’Estudi dels Rius Mediterranis (CERM) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) va intervenir en l’enderrocament de la resclosa de la Riba (l’Alt Camp) al riu Francolí el passat 30 de novembre de 2021. L’empresa Matías Gomà Tomàs SA, a proposta de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i empesa per les indicacions de la Directiva Marc de l’Aigua de la Unió Europea, va decidir canviar el seu punt de captació d’aigua (per mitjà de la instal·lació d’un punt de bombeig des del riu). D’aquesta manera, la resclosa quedava en desús i la part alta del Francolí tenia la possibilitat de recuperar una connectivitat ecològica perduda feia moltes dècades, permetent la recuperació del poblament de peixos autòctons d’aquesta conca, conformada gairebé només per espècies protegides i amb un gran valor de conservació. Una vegada enderrocada la resclosa, aquests peixos -les bagres, els barb cua-roigs i les anguiles- hi podran tornar a fer els seus desplaçaments migratoris lliurement, riu amunt i riu avall (l’anguila, entre el riu, la mar Mediterrània i l’oceà Atlàntic), imprescindibles per a la seva reproducció i desenvolupament.

Entre l’any 2016 i el novembre del 2021, el CERM ha col·laborat amb l’empresa Matías Gomà Tomàs SA i l’ACA en la redacció del projecte d’enderrocament de la resclosa de la Riba. D’altra banda, també hi ha fet els treballs d’avaluació de l’estat ecològic (qualitat fisicoquímica de l’aigua i els sediments, dels hàbitats, els macroinvertebrats aquàtics i els peixos) d’aquest sector de riu, tant aigua amunt com aigua avall de la resclosa, per preveure possibles impactes que hi podria causar aquesta actuació. El resultat obtingut ha estat molt positiu tot i que encara manca fer-hi un mostreig a posteriori. Aquest treball de camp l’efectuaran investigadors del CERM a finals de primavera o principis d’estiu del 2022 i aportarà dades molt valuoses de l’evolució del Francolí sense aquest obstacle.