El proper dissabte 11 de gener de 2020 al matí es farà el cens anual d’ocells aquàtics hivernants de l’Alt Ter (el Ripollès, Osona i la Selva).

Aquest cens es coordina de manera voluntària des del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis – Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, que alhora és l’àrea ambiental del Museu del Ter, i hi intervenen membres del GEDENA – Ripollès, el Grup d’Anellament de Calldetenes-Osona, el Grup de Naturalistes d’Osona (ICHN) i el mateix CERM, però també hi participen persones de manera individual. El cens té com a objectiu comptabilitzar tots els ocells que es puguin identificar, així com altres dades que es puguin reconèixer en el terreny: petits mamífers (rata, rata d’aigua o ratbuf, senglar, guilla, teixó, llúdriga, visó americà, etc.) o els seus rastres. Les dades que se n’obtinguin, com els altres anys, s’ajuntaran amb les de tots els altres censos que es porten a terme simultàniament a Catalunya i tot Europa.

Es poden consultar les dades dels anys anteriors a Cens d’ocells hivernants de l’Alt Ter

Els sectors en què es divideix el cens i el repartiment de coordinadors de cada sector són els següents:

TER 1: Camprodon – Riera de Vallfogona (Les Llosses-La Farga de Bebié).
Coordinador: Ferran Gonzàlez-Prat (650 12 46 01; fgprat@gmail.com).

TER 2: Riera de Vallfogona (Les Llosses-La Farga de Bebié) – Pont de Borgonyà (Sant Vicenç de Torelló).
Coordinador: Jordi Viver (645 231 076; jordi.viver@uvic.cat).

TER 3: Pont de Borgonyà (Sant Vicenç de Torelló) – Pont de la Gleva (Les Masies de Voltregà-Manlleu).
Coordinador: Joan Culí (690 70 67 31; jculi@xtec.cat).

TER 4: Pont de la Gleva (Les Masies de Voltregà-Manlleu) – L’Esquerda (Les Masies de Roda) -es sortirà del Museu del Ter-.
Coordinadors: Marc Ordeix (628 26 83 21; marc.ordeix@uvic.cat) i Albert Pedro (681195588; apedro@xtec.cat)

TER 5: Colònia de Còdol (Les Masies de Roda) – Embassament de Sau (Osona).
Coordinador: Joan Aymerich (667 68 51 31; jaigaco@gmail.com).

TER 6: Embassaments de Susqueda i el Pasteral (La Selva).
Coordinador: Jordi Baucells (629 55 25 56; jbaucells@biodiversitat.cat).

TER 7: Part baixa del riu Gurri, a Gurb, des del pont de l’Eix Transversal (C-25) –mas el Vidal – fins al pas del Gurri a mig camí del Pont de Malars; TER 10 Pla de Sant Francesc (Gurb); TER 8 Estany temporal de la Torre d’en Franch (Vic); TER 11 Joca de gavians (Manlleu).
Coordinador: Martí Franch (669 35 07 76; franch.marti@gmail.com).

TER 9: Pantà de Vallmitjana (Taradell); TER 12 Pantà del Molinot (Tavèrnoles).
Coordinador: Miquel Gómez (600 97 50 21; mgomezgaco@hotmail.com)

LLO 1: Pantà d’Olost
Coordinadora: Laia Jiménez (619 67 37 57; laia.jimenez@uvic.cat).

JÓQUES: Paral·lelament a cada recorregut matinal, de capvespre se’n fa una segona part: els censos específics de les joques de corbs marins, ardeids (bernats pescaires, agrons blancs, martinets blancs i esplugabous) i làrids (gavines i gavians).
Coordinadora: Bet Font (627 49 24 78; canrifafont@gmail.com).

Qualsevol persona que estigui interessada a assistir-hi només cal que esculli un sector i contacti directament amb el seu coordinador. No és imprescindible que tothom que hi participi sigui un expert en ornitologia. Es tracta, també, de poder estar a gust unes quantes hores arran del riu i d’aprendre de manera distesa a identificar els ocells i la fauna fluvial en general.

*Si el dissabte algú no pogués, fes molt mal temps, plogués o nevés, s’aplaçaria a l’endemà, diumenge 12, o al cap de setmana següent.

Animeu-vos-hi a venir!