El projecte “El fil invisible: vertebrant una mirada de gènere en la vida acadèmica preuniversitària i universitària dels estudiants de l’àmbit STEM”, liderat per Laura Dempere, Julita Oliveras, M. Àngels Crusellas, Josep Ayats i Juli Ordeix, va merèixer la Menció M. Encarna Sanahuja Yll en el marc de les distincions Jaume Vicens Vives que atorga el Govern de la Generalitat en reconeixement de l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.
Un dels objectius d’aquest projecte va ser fomentar vocacions en l’àmbit cientificotecnològic en estudiants de secundària, tot posant èmfasi en promoure actituds i valors prosocials (actituds i comportaments tradicionalment associats a models femenins) basats en l’empatia i el bé comú. Un altre objectiu consistia en el fet de mantenir una perspectiva de gènere en l‘organització d’aquestes accions, que permetés combatre els estereotips de gènere prevalents en la societat. I finalment, acompanyar els estudiants universitaris en la seva experiència de la vida acadèmica del grau, la qual cosa inclou les conseqüències de conviure amb aquests estereotips de gènere prevalents en aules on hi ha un fort biaix de gènere tant entre els alumnes (només un 10% de noies) com entre el professorat (només un 17% de dones).
Amb aquestes accions oferien als estudiants un repertori ampli d’experiències (que travessen diverses etapes educatives) i en les quals el gaudi, la generació de contextos rics intel·lectualment -al mateix temps que interpel·lin els seus anhels-, el respecte a la diversitat, l’escolta activa dels companys i companyes, i la reflexió íntima sobre les vivències associades a aquestes mateixes experiències es configurin com un lloc des del qual qüestionar aquests estereotips i construir noves mirades al món. Sense dubte serà un camí llarg, però al qual ens anem sumant cada dia més persones.