El 21 de juny es commemora i visibilitza el Dia Internacional per a l’educació no sexista, una ocasió per a reflexionar sobre les dinàmiques que perpetuen el sexisme en l’àmbit educatiu, i promoure el dret a l’educació de manera igualitària, sense biaixos de gènere, i amb igualtat d’oportunitats.
Aprofitem l’ocasió per a oferir-vos materials desenvolupats per algunes de les investigadores i docentes que formen part del CEIG. Som-hi!
Les companyes de la Càtedra UNESCO Dones, Desenvolupament i Cultures, presenten la Guia Metodològica per a l’Elaboració del Treball de Final de Màster (TFM), elaborada especialment per al Màster en Gènere, Feminismes i Interseccionalitat en la Cooperació Internacional (MGFICI).
Redactada per Sandra Ezquerra i Patricia Celi, aquesta guia és una eina pensada per acompanyar de manera clara, crítica i pedagògica el procés d’investigació de les estudiants del màster. Ofereix orientacions detallades sobre els aspectes formals, teòrics, metodològics i ètics que conformen un TFM, tot des d’una perspectiva feminista i interseccional.
A més, la guia incorpora nombrosos exemples pràctics —extrets, adaptats o elaborats expressament— que il·lustren tant bones pràctiques com errors freqüents. Tot i haver estat concebuda com un recurs específic per al MGFICI, s’espera que també sigui útil per a altres investigadores en formació que estiguin desenvolupant projectes amb enfocament feminista i busquin materials de suport accessibles, reflexius i que les acompanyin en les diferents etapes del procés d’investigació.
Pots consultar i descarregar la guia aquí: Guia Metodològica del TFM del MGFICI.
També us recomanem dos títols especialment rellevants per a tractar aquesta temàtica, que formen part de la Col·lecció Capsa de Pandora, una iniciativa del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere de la Universitat de Vic i Eumo Editorial.
9 Ideas clave: Coeducación con miradas de género (Isabel Carrillo Flores, Rosa M. Guitart Aced, 2023) ofereix reflexions, propostes i exemples sustentats per la coeducació que es proposa, que és aquella que pensa i actua amb perspectiva de gènere i ho fa de manera permanent i contextualitzada com a via de transformació personal i social.
En Desfer la teranyina del gènere des de l’educació (Isabel Carrillo Flores (Ed.), 2027) amb la voluntat de construir alternatives a una educació que reprodueix el sexisme i tolera les desigualtats, Isabel Carrillo Flores, Marta Burguet Arfelis, Rosa Guitart Aced, Carlos Lomas García i Milagros Sáinz Ibáñez analitzen el sistema educatiu actual i proposen una altra manera de pensar la realitat a través de pedagogies de l’equitat i la no-violència.
Esperem que aquests recursos us siguin de suport per a dissenyar i executar accions i continguts que ens acostin cada vegada més a una educació en la qual el sexisme no tingui cabuda.