Ser nena, ser nen. Com se n’aprèn, com s’educa?
Rosa Guitart i Aced (2020)
La societat determina què s’espera d’una criatura i força a què es compleixi: com ha de ser, què ha de fer, com s’ha de comportar, quins interessos ha de tenir, quins sentiments ha de manifestar, qui ha d’estimar, com s’ha de veure a si mateixa i com ha de veure a les altres persones, quines relacions ha d’establir, quins projectes de vida ha de tenir… Partint d’aquí, l’autora del llibre fa reflexions i planteja dubtes sobre com creixem i què és el que ens fa ser com som, o del paper dels diferents agents en aquest creixement i construcció de la personalitat de cadascuna, per anar a aterrar al paper educatiu de les persones que conviuen amb les criatures: acceptar desaprendre per aprendre de nou, no posar límits al que és il·limitat i acompanyar a les criatures. I apostant per una educació que respecti a cada criatura i les seves diferències, una educació que ha de proporcionar a cada una la possibilitat de construir la pròpia identitat sexoafectiva, sexual i de gènere sense supeditar-se cegament als condicionants de la societat.