PRESENTACIÓ I OBJECTIUS
La prevenció de les violències de gènere a secundària és considerat un àmbit central en la intervenció amb joves per la seva potencialitat com a motor de transformar la realitat. L’anàlisi del disseny dels materials de prevenció com del treball pràctic amb joves, ens mostra que aquesta intervenció es fa sense tenir en compte els diferents eixos de desigualtat (com el gènere, l’origen, la classe social o l’orientació sexual) presents a l’aula.
La interseccionalitat és una proposta que compta amb un ric desenvolupament teòric, però la seva aplicació a nivell més pràctic continua sent un repte. Per aquest motiu, aquest curs vol impulsar la formació de professorat, talleristes i personal tècnic especialitzat en igualtat i joventut, en com aplicar la perspectiva interseccional en l’abordatge de les violències de gènere en aquests col·lectius.
Objectius:
- Oferir formació i recursos sobre interseccionalitat i la seva potencialitat en l’aplicació a la prevenció de les violències de gènere en joves.
- Compartir activitats i experiències d’aplicació que permetin tenir un aprenentatge aplicat a les aules.
- Generar un espai de trobada on professorat de secundària i professionals de diferents entitats que fan prevenció de violència puguin reflexionar i plantejar com aplicar a l’aula la perspectiva interseccional en la prevenció de les violències de gènere.
CONTINGUTS
- Aproximació conceptual a les violències de gènere en joves.
- Eixos de desigualtat i formes d’abordar-los.
- La perspectiva interseccional.
- Experiències pràctiques i recomanacions sobre l’aplicació de la perspectiva interseccional en la prevenció de violències de gènere en joves.
AVALUACIÓ
- Participació activa en el fòrum de l’aula i en les sessions virtuals (20%)
- Treball individual (80%)
METODOLOGIA
Al llarg del curs, per mitjà de l’aula moodle, es proporcionarà material de lectura als assistents i es demanarà la seva participació al fòrum. Alhora, s’impartiran quatre sessions formatives d’una hora i mitja a través de videoconferència on s’exposarà la part teòrica amb la participació de les persones assistents al curs. Hi haurà una tasca breu a realitzar.
FORMADORS
Gerard Coll-Planas. Doctor en Sociologia, és el director del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere de la UVic-UCC. També és membre del grup de recerca “Estudis de gènere: traducció, literatura, història i comunicació”. És el coordinador acadèmic del projecte ‘Connected Equalities. Interseccionality in local public policies’, cofinançat per la Comisión Europea, i co-IP de ‘Mirades polièdriques a la violència de gènere. Propostes per la prevenció en centres de secundària des d’una perspectiva holística i interseccional’ (Recercaixa). Ha publicat articles acadèmics a Sexualities, Athenea Digital, European Journal of Women’s Studies, Nouvelles Questions Féministes, Revista Española de Ciencia Política i Papers. Revista de Sociologia
Gloria García-Romeral. Doctora en Sociologia, treballa com a investigadora i com a gestora de projectes al CEIG (UVic-UCC). La seva recerca es centra en la intersecció entre gènere, interculturalitat, diversitat religiosa i polítiques públiques. Ha publicat articles en revistes acadèmiques com Social Compass, Journal of Ethnic and Migration Studies and Religion, State & Society. Compagina la investigació amb la docència al grau en Sociologia i el màster en Política Social i Treball i Benestar, de la Universitat Autònoma de Barcelona.
DESTINAT A
Professorat de secundària i professorat de graus formatius.
INFORMACIÓ GENERAL
- Durada: 15 hores
- Dates de les sessions sincròniques: 4 sessions de formació els dimecres 7, 14, 21 i 28 d’octubre
- Horari sessions sincròniques: de 17:30 a 19h
- Idioma: Català
- Inscripció: https://campus.uvic.cat/formulari/index.php/954614/lang-ca
- Certificació:
· Certificat d’aprofitament (assistència a un mínim del 80% de les hores sincròniques i avaluació positiva de les tasques en relació amb l’aprofitament).
· Activitat reconeguda pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a través del CIFE de la UVic.