La Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), per mitjà de la seva Unitat d’Igualtat, ha iniciat aquest mes de novembre un programa de formacions en matèria d’igualtat, i de violències sexuals i de gènere adreçat a estudiants. El curs té com a objectiu donar a conèixer les diferents formes de violència i les discriminacions que hi poden haver en un entorn universitari per ajudar a identificar-les i, també, proporcionar informació sobre les vies d’informació, suport i de denúncia existents. En aquesta edició, la formació, que ja està en marxa, la rep tot l’alumnat de primer curs dels graus impartits al Campus Vic (UVic).
“Els casos d’abusos i d’assetjament en entorns universitaris que darrerament s’han anat coneixent més han evidenciat la necessitat de formar l’estudiantat en aquesta matèria”, afirma Mar Binimelis, directora de la Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC i impulsora de les formacions. “El curs, el faran l’alumnat que s’inicia en l’etapa universitària, i d’aquesta manera farem el possible per arribar a tothom qui comença”, explica Binimelis. La novetat d’aquests tallers se suma a la informació sobre la Unitat d’Igualtat i les seves funcions que, de manera regular, ja s’ofereix a les xerrades informatives d’inici de curs.
Una formació tant teòrica com pràctica
La formació, la coordina la professora i sociòloga experta en polítiques públiques i gènere de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic, Glòria García-Romeral, i es titula Com Reconèixer les Violències Sexuals i de Gènere a la Universitat. El taller també compta amb la participació dels Serveis Jurídics de la UVic-UCC. Dura dues hores i es divideix en dues parts: una primera, de més teòrica, en què a més a més, s’expliquen els canals d’informació, suport i denúncia que hi ha a la Universitat; i una segona, de pràctica, en què es duu a terme una anàlisi de casos en grups. Durant la primera part s’analitzen els eixos de desigualtat existents i es parla de diversitat i d’interseccionalitat per poder familiaritzar l’alumnat amb el concepte de violències sexuals i de gènere, amb l’objectiu de facilitar la seva identificació quan es produeixen.
“Quan la persona que pateix la violència es troba sola és quan es fa més difícil denunciar-ho; per això, cal que donem les eines a l’alumnat per poder-les identificar, alhora que els conscienciem dels límits existents”, explica Maria Forga, professora d’Ètica a la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic i una de les formadores del taller. Forga afegeix que aquest tipus de taller és necessari perquè la universitat “sembla un entorn plenament segur, però no deixa de ser un àmbit amb moltes convivències i estructures jeràrquiques, on hi pot haver situacions d’abús”.
Durant la segona part de la formació els estudiants han d’analitzar dues situacions diferents que presenten casos realistes de violències a la universitat, en què es poden observar diferents eixos i casuístiques que interactuen. Un d’aquests casos presenta elements d’una relació tòxica amb l’ús indegut d’imatges i la seva difusió sense permís. Laia Forcada, tècnica dels Serveis Jurídics de la UVic-UCC i formadora del taller, explica que aquests elements s’incorporen per tal de treballar també el dret d’imatge, a la intimitat personal i la protecció de dades. I assenyala: “Un cas així ajuda a reflexionar els alumnes, que acostumen a estar molt connectats a xarxes socials, i els permet veure quins límits ètics i jurídics existeixen en la difusió de material a Internet”.
Formacions voluntàries per a la comunitat universitària
Amb l’objectiu d’arribar al nombre més gran de persones de la comunitat universitària i als grups que la conformen, la Unitat d’Igualtat treballa en paral·lel diverses sessions formatives voluntàries dirigides a estudiants, però també a personal docent investigador, a personal d’administració i serveis, i a caps d’àrees de la UVic. Aquests tallers serveixen per treballar i aprofundir més en la temàtica, i els participants hi poden observar exemples pràctics i situacions diverses que serveixen d’aprenentatge per identificar casos reals de violència en el context formatiu o professional, i que a vegades poden ser molt subtils. A totes les formacions s’hi aplica una mirada interseccional, per conèixer com interactuen els eixos de discriminació.
Aquestes formacions també presenten els diferents serveis de la universitat que poden intervenir davant de casos reals, els protocols que s’hi apliquen i les actuacions, més enllà de la denúncia, que es poden dur a terme des de la universitat. En definitiva, assegura Mar Binimelis, “pretenem que tota la comunitat universitària estigui formada en matèria de violència de gènere”.