Grup de formació Educació i Gènere CaLyDOsKOpi CIFE UVIC-UCC

Presentació

El projecte que es presenta, fa referència a la necessitat d’incloure la perspectiva de gènere en la docència dels Graus d’Educació a la universitat. En el cas de la FETCH de la UVic-UCC implica de manera directa als graus de:

• Mestres d’Educació Infantil
  • Mestres d’Educació Primària
  • Mestres en Educació Infantil i Primària (doble grau)
  • Educadores i educadors socials

I de manera indirecta, a la resta de graus que s’imparteixen a la Facultat.

Aquesta necessitat es justifica per dues raons fonamentals. Una de formal i legal, ja que s’ha de donar compliment a la legislació catalana que regula els aspectes de promoció, des de la formació universitària, de la igualtat entre homes i dones i l’absència de discriminacions per raons de gènere. L’altra és d’imperatiu ètic, ja que no es pot esperar que la millora de les condicions per eradicar  desigualtats en la ciutadania siguin només regulades per llei, sinó que és desitjable que ho siguin per un vincle de responsabilitat social i ètica de respecte per la dignitat humana.

Antecedents

El projecte que es presenta sobre la inclusió de la perspectiva de gènere en la docència dels graus de la FETCH té en els seus antecedents el Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (Programa MIF) del curs 2014-2015 sobre les Relacions de poder, violències i altres formes de relació abusiva. La transversalitat del gènere.

Finalitats del projecte

Per les raons abans explicitades, el projecte La transversalitat del gènere en la formació inicial (Fase I, 2018-2019) pretén:

• Donar vies de resposta a les necessitats legals i ètiques que es plantegen a la FETCH.
  • Sensibilitzar a la comunitat docent de la FETCH mitjançant la reflexió per l’acció envers la temàtica del gènere.
  • Construir i implementar un pla pilot sobre la inclusió de la perspectiva de gènere en assignatures de graus de mestres d’infantil i primària i educació social de la FETCH.
  • Valorar les mesures a tenir en compte per l’ampliació de l’experiència pilot a la resta de cursos i professorat en els graus d’educació i/o la resta de titulacions de  la FETCH.

El projecte pretén seguir incloent la perspectiva de gènere en la docència a la universitat en una segona fase durant el curs 2019-2020.