JORNADA D’EDUCACIÓ I GÈNERE
Maig de 2014
Vic Dones i el grup de formació Educació i Gènere del CIFE de la Universitat de Vic organitzem una Jornada d’Educació i Gènere. La Jornada pretén ser un espai d’encontre, visibilització i intercanvi d’experiències sobre educació i gènere realitzades en diferents espais educatius: escolars, socials, institucionals, de ciutadania…
Us animem a participar assistint a la jornada i, si teniu alguna experiència sobre gènere i educació, presentant-la per poder compartir-la amb totes i tots!!
PRESENTACIÓ DE LA JORNADA I OBJECTIUS
Sovint, quan al món educatiu es parla de diversitats, valors, competències, aprenentatges, qualitat o d’èxit, el gènere no ocupa un espai de clara visibilitat i rellevància, malgrat al nostre entorn es plantegen conflictes que tenen, en el gènere, el seu punt de partida: mitjans de comunicació que emeten programes sobre guerra de sexes; als cercles que ens envolten s’obren discussions que qüestionen les capacitats del homes per fer multitasques; se’ns presenten alguns grups socials com a matriarcats; etc.Tot plegat és un embolic que desorienta o legitima les desigualtats sota el paraigua de les diferències o la revindicació de les igualtats. I aquesta realitat penetra en les pràctiques educatives.
La jornada pretén ser un espai de reflexió i debat a l’entorn de qüestions relacionades amb el gènere, amb la finalitat de conèixer què s’està fent des de diferents àmbits compromesos amb l’educació.
Es treballarà sobre quatre eixos temàtics, al voltant dels quals s’agruparan les experiències de valor sobre l’educació i el gènere:
- Eix 1. Mateixos drets, diferents maneres d’exercitar-los. Experiències a l’entorn del reconeixement i la valoració de les diferències i l’equitat educativa.
- Eix 2. Feminitats i masculinitats. Experiències a l’entorn de la construcció, transformació i desaprenentatge dels models de gènere.
- Eix 3. Violències i relacions de poder. Experiències a l’entorn de domini entre col·lectius-persones, institucions-apoderament.
- Eix 4. Realitats de la coeducació. Experiències a l’entorn de la inclusió, de l’aprendre a formar part, de la democràcia i la ciutadania plena.
DESTINAT A:
Professionals i persones interessades pel gènere, des de diferents àmbits compromesos amb l’educació, com l’escolar, familiar, social, ciutadà, polític, entre d’altres.
COORDINACIÓ ACADÈMICA:
Rosa Guitart (Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, UVic-UCC)
PROGRAMA:
09.00-09.30 Acreditacions
09.30-10.00 Presentació de la jornada
10.00-11.30 Conferència “Com està evolucionant el gènere com a construcció social? Quines feminitats i masculinitats s’estan definint?
Què s’està investigant en l’actualitat sobre el gènere, quines noves mirades, tendències, paradigmes, etc. estan apareixent; quins canvis s’estan produint en els conceptes i en les vivències de la feminitat i la masculinitat? Amb aportacions d’experiències i pràctiques que s’estan produint dins d’espais educatius diversos -escolars, socials, familiars- la conferència pretén induir i provocar reflexions i debats que ajudin a repensar el gènere des d’una mirada educativa.
Ponent: Carlos Lomas
11.30-12.00 Pausa-cafè
12.00-14.00 Taules paral·leles de comunicacions: Experiènces de valor sobre educació i gènere
14.00-15.30 Dinar
15.30-17.30 Tallers paral·lels:
- Taller 1. Els estereotips de gènere, no els veig, però hi són.
Els discursos han canviat, però han canviat els estereotips de gènere? Aquest taller té per objectiu indagar a través de dinàmiques, exercicis i reflexions, com l’estalvi energètic que ens ofereixen els estereotips a nivell cognitiu, impregna les nostres mirades més enllà del que som conscients.
Tallerista: Pilar Prat Viñolas
- Taller 2. El cos singular, expressió d’identitats plurals.
La paraula drama provinent del grec, significa fer o actuar. Les idees que tenim sobre la nostra identitat a vegades no s’ajusten a la realitat de com vivim i com ens relacionem. Prenent la contradicció com a punt de partida, explorarem la possiblitat d’unir el pensament amb l’acte.
Tallerista: Denys Blacker
- Taller 3. Les violències silenciades, el no a les relacions abusives.
El taller pretén abordar, a partir de l’estudi de casos, les situacions on les violències són silenciades o negades, generant un sèrie de dilemes en la intervenció professional. Més enllà del clàssic dilema al voltant del manteniment del secret professional, també n’hi ha d’altres relatius al procés d’apoderament i al treball amb les violències menys visibles.
Tallerista: Laia Rosich Solé (El Safareig)
- Taller 4: El poder de les imatges, la creació d’identitats.
En aquest taller analitzarem com a l’interior dels anuncis s’elogien i menyspreen unes o altres maneres d’entendre (i de fer) el món, com es fomenten i oculten unes o altres ideologies i com es persuadeix a les persones de la bondat de certs hàbits i de la utilitat de certes conductes. D’aquesta manera, el llenguatge dels objectes es converteix en una eficacíssima eina d’alienació ideològica orientada a construir la identitat sociocultural dels subjectes femenins i masculins (l’ètica de la publicitat).
Tallerista: Carlos Lomas
17.30-19.00 Activitat de cloenda: “Repensar la cosificació del gènere a partir d’una performance amb el joc corporal”. Ponent: Denys Blacker
PONENT:
Carlos Lomas. Dr. en Filologia Hispànica. Formador sobre llenguatges en els missatges de la comunicació, vincles sobre els usos dels llenguatges, diferència sexual, i transmissor escolar i cultural de gèneres.
TALLERISTES:
- Pilar Prat Viñolas. Psicòloga, formadora. UVic-UCC
- Laia Rosich Solé. Psicòloga. Responsable de formació d’El Safareig
- Denys Blacker. Llicenciada en Belles Arts. Performance
- Carlos Lomas. Formador en llenguatge i gènere
LLOC:
Edifici El Sucre
C. Historiador Ramon d’Abadal i de Vinyals, 5
08500 Vic
INFORMACIÓ SOBRE PERSONES PONENTS CONVIDADES A LA UVIC:
Carlos Lomas
Laia Rosich
Denys Blacker