A les escoles hi coincideixen alumnat i professorat amb entorns i experiències vitals, culturals, socioeconòmiques i de gènere, entre d’altres, molt diverses. El projecte Zoom Out, encapçalat pel CEIG, en el marc del grup de recerca consolidat Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC) (2021 SGR 399), aposta per explorar com interactuen aquestes experiències en l’entorn d’aprenentatge de primària i d’inicis de secundària a partir de la literatura. Amb aquest enfocament, l’objectiu principal del projecte Zoom Out és utilitzar la literatura per desenvolupar les competències lingüístiques, així com el pensament i l’anàlisi crítics entre l’alumnat, fomentant l’empatia i la ciutadania compromesa.

De fet, els objectius específics de la iniciativa cerquen: 1) implicar el professorat i l’alumnat de les escoles en l’elaboració de recursos educatius; 2) desenvolupar recursos per fomentar competències socials i interculturals, així com el pensament crític des d’una perspectiva interseccional i 3) conscienciar sobre la necessitat d’inclusió i diversitat no només als espais d’aprenentatge sinó entre la ciutadania general.

Zoom Out s’allargarà fins el 2026 i es desenvoluparà en col·laboració amb dues escoles catalanes, La Sínia (Vic) i l’Escola Joan Miró (Barcelona); a més de l’escola polonesa Zespol Szkol w Dobrzeniu Wielkim, i l’escola croata Osnovna skola Josip Pupacic. A la iniciativa també hi participaran altres entitats relacionades amb el món educatiu, com el Servei Educatiu de l’Eixample, i el desenvolupament de materials pedagògics, com les associacions no governamentals Fundacja Laboratorium Zmiany (Polònia), Petit Philosophy (Croàcia), l’Associazione SCOSSE (Itàlia) i Il Pungiglione Società Cooperativa Sociale Impresa Sociale (Itàlia). A més a més, el projecte també compta amb la col·laboració del Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE) de la UVic-UCC.

Aquesta recerca, aplicada a l’àmbit de l’educació primària i inicis de secundària (amb grups d’alumnat d’entre 6 i 12 anys), continua amb les iniciatives existents a nivell global entorn l’aplicació de la interseccionalitat a les aules. Aplicar una mirada interseccional implica parar atenció a com diferents eixos o vectors de l’experiència vital de cada persona (origen, classe social, identitat de gènere, afiliació religiosa, etc.) interactuen i poden configurar-se en situacions de desigualtat específiques.

Els passats dies 11, 12 i 13 de març va tenir lloc l’encontre pressencial del projecte, que va servir per comentar els posicionaments sobre les imbricacions entre interseccionalitat, literatura i pedagogia de cadascuna de les entitats participants, així com per començar a dissenyar alguns dels continguts de la iniciativa, entre d’altres: les sessions de formació de professorat i els tallers amb alumnat en què la literatura serà l’eina vehicular per explorar la interseccionalitat a l’aula, que al seu torn serviran per nodrir l’escriptura d’un Toolbox o Caixa d’Eines sobre aquests temes, i un Manual de Pràctiques Prometedores sobre recursos per tractar les desigualtats a l’aula a fi de fer més accessible aquests materials dins del món de l’ensenyament, entre d’altres.

Sessions de treball del partenariat durant els dies 11, 12 i 13 de març

Sessions de treball del partenariat durant els dies 11, 12 i 13 de març.