El dijous dia 23 de novembre (18,30h, sala Segimon Serrallonga de la UVic-UCC), dins de la temporada temàtica dedicada a la Memòria Democràtica, la Unitat d’Igualtat i el Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere han organitzat una taula rodona amb el títol de “Dones, guerra civil i exili”, en la qual participaran Assumpta Montellà (escriptora, autora de La maternitat d’Elna i historiadora), Rosa Toran (historiadora, escriptora i presidenta d’Amical Mauthausen) i Gemma Gil (mestra, historiadora, antropòloga i exiliada). L’acte serà presentat per Anna Pérez-Quintana (professora de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i directora de la Unitat d’Igualtat).

Amb aquest acte es desitja apropar el públic assistent al context del fet de ser dona i exiliada dins del marc d’una dictadura i/o conflicte bèl·lic. Malauradament, aquest tema que tant va influir en el segle XX i continua en aquest segle, ha estat encara avui poc reconegut i molt menys explicat, si bé han deixat marques sobradament conegudes dins del marc polític, social i psicològic. Les dues guerres Mundials i la guerra civil espanyola van comportar un flux constant d’exilis, forçats la majoria de les vegades, derivant cap a una lluita per la supervivència, especialment en el cas de les dones, que no sols havien de pensar en la seva pròpia vida sinó en la de tota la família. En molts casos una lluita en solitari en defensa de l’entorn més proper. Les dones exiliades van continuar intentant protegir la família per sobre de tot, en la majoria dels casos sense sort. D’això i de molt més volem parlar en aquest acte.