En el món educatiu quan parlem de diversitats i d’aprenentatges de valor sovint el gènere no ocupa un espai de clara visibilitat i rellevància, encara que en el nostre entorn quotidià sí que es plantegen conflictes que tenen en el gènere normatiu el seu punt de partida. Els mitjans de comunicació emeten programes sobre guerra de sexes, les xarxes són espai de bromes sexistes, i la publicitat eclipsa amb els seus estereotips de gènere. Si bé és notícia la violència masclista, no es reconeix que els mòbils s’han convertit en instrument de control i assetjament en grups d’adolescents i joves. Tot es normalitza, és natural, i l’amor romàntic és la justificació. Les empreses de joguines procuren netejar la seva orientació sexista en els seus productes, però el blau i el rosa continuen vestint a les princeses i els prínceps del segle XXI. Dins i fora d’escoles, instituts i universitats el currículum ocult es manté i no ens deixa actuar davant els subtils masclismes. Vivim en una societat que es nega a reconèixer les identitats plurals i que penalitza les diferències perquè són considerades no normals i cal reeducar-les.

Davant d’aquesta realitat on la teranyina dels estereotips de gènere s’enforteix, atrapa, oprimeix, aïlla i exclou a les persones, què poden fer de forma conjunta les mestres i els mestres, les educadores i els educadors socials, les i els professionals de la psicologia o de l’activitat física i l’esport.

Aquest curs vol ser un espai per:

• Descobrir els estereotips de gènere, les desigualtats i les violències a través d’exemples que s’observen en els entorns pròxims.
  • Aprendre a veure els instruments del currículum ocult que operen en els diferents entornsrelacionals i formatius.
  • Compartir experiències, reflexionar i debatre sobre allò que fem, com ho fem i per què ho fem.
  • Conèixer recursos i accions per a la pràctica professional des de mirades i camps diversos que permetin avançar en la ideació i la vivència de relacions d’equitat.

Sessió 1:

14/11/2018

Els estereotipis de gènere: diferents maneres de ser i de viure més enllà dels seus límits
A càrrec de Gerard Coll Planas
Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere

Sessió 2:

21/11/2018

Reflexions i estratègies per una intervenció socioeducativa de la prevenció de la violència de gènere situada, no heterosexista i interseccional
A càrrec de Desiré Rodrigo Garcia
Projectes Lo Relacional: educació, art i acció comunitària per abordar la diversitat.

Sessió 3:

28/11/2018

Pervivència i canvis subtils en els estereotips masclistes A càrrec de Montse Solerdelcoll
Serveis d’Intervenció especialitzada en violència masclista

Sessió 4:

5/12/2018

Prevenció de la violència de gènere en infants i joves
A càrrec de Itxaso Tellado Ruiz de Gauna
Departament de Pedagogia, Comunitats d’Aprenentatge

Sessió 5:

12/12/2018

El currículum ocult del gènere en diferents espais d’educació
A càrrec de Rosa Guitart Aced
Departament de Pedagogia de la FETCH, Grup de Formació Calidoskopi

Organitza

Grup de Formació Educació i Gènere “Calidoskopi” del CIFE, amb la col·laboració i suport:

• Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC: Graus d’Educació Social, Psicologia, Educació Primària, Educació Infantil, Doble Grau d’Educació Infantil i Primària, Ciències de l’Activitat Física i l’Esport.
  • DIXIT Vic Centre de Documntació i Serveis Socials, Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere i Unitat d’Igualtat de la UVic-UCC.