Camins és un projecte de mentoria entre noies joves d’origen marroquí de la comarca d’Osona que, incorpora una perspectiva intercultural i de gènere. Camins s’adreça i treballa, de manera coordinada, amb noies joves d’aquest col·lectiu que es troben en diferents moments de la seva trajectòria educativa, les seves famílies i professionals del món educatiu.

En aquest programa de mentoria, coordinat pel Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la UVic-UCC i que es va iniciar durant el curs 2017/2018 com a prova pilot, estudiants universitàries i de cicles formatius d’origen marroquí participen com a voluntàries exercint de mentores i esdevenint així referents per a joves del mateix origen que estiguin cursant entre 3er d’ESO i 2n de Batxillerat.

Els principals objectius de camins són:

  • Apoderar i reforçar les competències de les joves com a mentores a través del disseny i desenvolupament de formacions específiques en interculturalitat, perspectiva de gènere i habilitats de lideratge.
  • Contribuir a la construcció d’un abordatge complex, des d’una perspectiva intercultural i de gènere, del foment de trajectòries d’èxit educatiu d’aquest col·lectiu.
  • A partir de l’experiència i trajectòria personal de les noies que participen en el projecte Camins i de les seves famílies, generar materials i recursos pedagògics adreçats a professionals i estudiants d’Educació, amb l’objectiu de visibilitzar els obstacles i facilitadors de les seves trajectòries educatives.

A diferència d’altres projectes de mentoria, Camins incorpora tres elements innovadors:

  1. Tracta relacions entre persones del mateix origen, fet que facilita la identificació i l’empatia al mateix temps que trenca amb la idea que només les persones “autòctones” poden “ajudar” a les d’altres orígens.
  2. Trenca amb l’estereotip que les famílies són sempre obstacles per a la trajectòria educativa de les noies d’origen marroquí.
  3. Posa en valor el coneixement de les noies i se’ls dóna l’oportunitat de formar a mestres (en formació i en exercici) per tal de transmetre’ls la seva experiència i perspectiva en relació a la trajectòria educativa.

Font: ESTRIP

Projecte finançat per l’Obra Social “La Caixa” amb suport de l’Institut Català de les Dones i el DIXIT i compte amb la col·laboració dels Ajuntaments de Vic, Manlleu i Torelló i del Consell Comarcal.