La forma més habitual d’organitzar les polítiques universitàries d’igualtat és el model monofocal, en el qual cada eix de desigualtat (com gènere, classe social, origen, edat, sexualitat o discapacitat) és abordat de forma independent. Això aplica també a la manera en què es fa recerca, ja sigui per part de personal investigador o de l’alumnat, de manera que se segueixen produint biaixos i perdent oportunitats per no abordar les desigualtats de manera integral. La interseccionalitat planteja una mirada multi-dimensional i complexa de les experiències humanes, que no pot ser aprehesa tenint en compte els eixos de desigualtat per separat sinó que entén que la relació entre els eixos de desigualtats és interactiva i que es constitueixen mútuament al creuar-se. Vols conèixer més la interseccionalitat? Mira el següent vídeo.

El dia 23 de febrer de 15 a 18.30h a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, C/ de la Sagrada Família, 7. Aula A-104 (Edifici A) se celebrarà la jornada formativa “Interseccionalitat a l’educació superior” que tindrà per objectiu fomentar la transversalització de la interseccionalitat a les diferents àrees de la universitat, i més específicament, donar a conèixer la interseccionalitat i explorar la seva aplicabilitat pràctica.

Formulari d’inscripció: https://forms.office.com/e/WpLWExgZEg

El programa de la jornada formativa és el següent:

15h-16.30h – Interseccionalitat a l’educació superior

– Benvinguda institucional a càrrec d’Eva Espasa Borràs, vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC.

– Introducció a la interseccionalitat a càrrec de Gerard Coll-Planas (Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere i Facultat d’Empresa i Comunicació, UVic-UCC).

– “Experiències de la interseccionalitat a l’educació superior” a càrrec de Liudvika Leišytė (Universitat Tècnica de Dortmund i Universitat de Twente).

– “L’aplicació de la perspectiva de gènere en les diferents àrees de la universitat” a càrrec de Gloria García-Romeral (Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere, UVic-UCC).

16.30h-16.45h – Pausa cafè – càtering inclòs amb la inscripció

16.45h-18.15h – Seminaris paral·lels

– Aplicació de la interseccionalitat a la recerca. Modera Mireia Bartrons (Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, UVic-UCC). Amb la participació de Gloria García-Romeral, i Bart Bloem (Doctorat en Estudis de Gènere, àmbit de l’educació física) i altres doctorandes.

– Aplicació de la interseccionalitat a les polítiques universitàries d’igualtat. Modera Laura Dempere Marco (Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, UVic-UCC). Amb la participació de Mar Binimelis Adell Unitat d’Igualtat, UVic-UCC) i Gerard Coll-Planas.

18.15h-18-30h – Conclusions i relatoria de la jornada, amb Gloria García-Romeral i Gerard Coll-Planas.

L’activitat està dirigida a tota la comunitat universitària de la UVic-UCC, això inclou a estudiants de grau, màster i doctorat i PDI (de totes les facultats i branques de coneixement) i PAS (incloent-hi personal de gestió, comunicació, OTRI, Unitat d’Igualtat, etc.). Entenem que l’aplicació de la perspectiva interseccional pot ser beneficiosa per tots aquests col·lectius. Per exemple, per superar els biaixos del disseny de la recerca; per millorar la qualitat del contingut i metodologies docents; per augmentar l’eficàcia de la tasca tècnica en prevenció i intervenció de violències i discriminacions; per evitar biaixos en TFG, TFM i tesis doctorals amb teories, metodologies i experiències innovadores.

A més, aquesta activitat s’inclou a l’oferta del Passaport Cultural.

Aquesta activitat compta amb el suport dels ”Ajuts per a l’organització d’activitats en l’àmbit de la divulgació científica i de la formació en matèria de recerca 2023” del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, i amb la col·laboració de la Unitat de Divulgació Científica.